B2B contentmarketing: wat brengt 2022?

brand

Contentmarketing is in ieder zichzelf respecterend bedrijf een belangrijk onderdeel van de strategie. Het is een schitterende tool om tot nieuwe leads, extra conversies en dus ook een grotere omzet te leiden. Zeker in de wereld van vandaag de dag is contentmarketing belangrijker dan ooit. Het is dan ook geen toeval dat doorheen de coronapandemie de budgetten die richting contentmarketing vloeien gestegen zijn. Nu we op een nieuwe manier omgaan met wonen en werken zijn het vaak, helemaal in B2B contentmarketing, de initiatieven van dat stukje marketing die de grote blikvangers zijn. Minder fysiek contact en meer het digitale omarmen zijn dan ook aspecten die je als B2B-marketeer in 2022 absoluut kunt verwachten. Maar welke B2B contentmarketing trends mag je in 2022 nog verwachten?

Het betere knip- en plakwerk

Dit is niet zozeer een trend als wel een skill die nog door te veel bedrijven en marketeers vergeten wordt. Breng je geregeld nieuwe content uit maar doe je hierna er niets meer mee? Dan verlies je een groot stuk van de mogelijke return van dat stukje content. Breng je bijvoorbeeld een nieuwe blogpost uit voor de zakelijke contacten? Dan bekijk je best ook even hoe je met dezelfde content op andere platformen en op andere manieren aan de slag kan. Zit er bijvoorbeeld een LinkedIn documentje in? Kan je er een serie video’s van maken voor promotionele doeleinden of voor een YouTube-kanaal? Misschien leent de content zich wel voor een sterke infographic die op andere bedrijven indruk maakt. Kijken we specifiek naar 2022 dan is het misschien wel een idee om ook even de optie podcast te overwegen. Zeker als je nichespecifieke informatie als content hebt kan een podcast een hippe en leuke manier zijn om info over te brengen naar specifieke zakelijke contacten.

B2B marketing optimaliseren in 2022Digitale events

Dit is een toevoeging die echt niemand zou moeten verbazen. 2020 en 2021 waren immers de jaren van de grote afgelastingen. Events konden niet doorgaan of werden op een totaal andere manier georganiseerd. Het logische gevolg? Digitale events die een enorme boom kenden. Een boom die in 2022 absoluut niet lijkt te zullen vertragen. Ook volgend jaar dreigen we immers nog in de klauwen van het COVID-19 virus te zitten. Dat betekent dat heel wat bedrijven de zekerheid van een digitale organisatie verkiezen boven de onzekerheid van een fysieke organisatie. Succesvolle B2B-marketing laat in 2022 dan ook de face-to-face methodes wat los en zet in op de digitale belevingswereld. Denk aan webinars, online cursussen en andere virtuele events. Wil je die persoonlijke touch toch niet loslaten? Dan zijn er ook nog altijd heel wat hybride tussenvormen te bedenken.

Authentieke relaties

Je zou denken dat authentieke relaties altijd belangrijk zijn. En daar heb je gelijk in. In 2022 is het opbouwen van een echt persoonlijke relatie met anderen echter belangrijker dan ooit. Het is niet omdat je immers in een B2B-wereld actief bent dat je niet aan het communiceren bent met mensen. Je praat niet met een bedrijf, een comité of een merk. Je praat met de mensen die daar deel van uitmaken. Zeker in een wereld die geteisterd wordt door corona is er meer dan ooit nood aan die authentieke relaties, zelfs in B2B contentmarketing. Wat betekent dat concreet? Minder aandacht voor wat jouw bedrijf is en waar het voor staat en meer aandacht voor de uitdagingen en bekommernissen van de klanten. Meer empathie en minder harde verkooptechnieken. Het gebrek aan persoonlijk contact compenseren door meer mens te zijn met andere woorden. Contentmarketing gaat in 2022 met andere woorden een stuk empathischer worden. Een goed hulpmiddel daarvoor zijn buyer personas, waarmee je je verdiept in de doelen, taken en achtergrond van je doelgroepen.

Video maakt het verschil

In de consumentenmarkt zie je constant verschuivingen wat platforms betreft en wat de manieren betreft om informatie over te brengen. In de B2B-wereld zijn er in de regel net iets minder verschuivingen. Toch mag je in 2022 verwachten dat er weer meer geld vloeit naar video’s maken. Dat gaat hier natuurlijk niet om een amateuristisch ineen gestoken stukje film. Het gaat hier om storytelling via video. Om gepersonaliseerde video campagnes waarin details van de ontvanger gestoken of verstopt kunnen worden. Dat kan simpel zijn (bijvoorbeeld de naam van de ontvanger op het scherm projecteren) of net iets ingewikkelder (bijvoorbeeld de audio aanpassen) afhankelijk van de technische mogelijkheden.

Videomarketing inzetten om je boodschap nog beter over te laten komen.Artificiële intelligentie

Elk jaar opnieuw zetten we stappen voorwaarts in het gebruik en de verfijning van artificiële intelligentie. Het hoeft dan ook niet echt te verbazen dat AI elk jaar opnieuw (de laatste jaren althans) een trend is en dat ook in 2022 zal zijn. Door op een slimme manier de AI-technologie te gebruiken kan je data een stuk sneller verwerken en analyseren en dus ook betere beslissingen maken. Zo kan je artificiële intelligentie inzetten als chatbot (een steeds beter wordende chatbot!), als tool om blogposts to optimaliseren of bijvoorbeeld als tool om verouderde informatie en pagina’s up te daten. Als je met minder moeite meer content bij kunt houden betekent dat ook dat er kostbare tijd kan uitgespaard worden die efficiënter en effectiever op andere gebieden ingezet kan worden. Hou zeker ook de zogenaamde MGC (machine generated content) in de gaten in 2022. Dit zou wel eens het jaar kunnen worden dat MGC eindelijk de stap zet naar een volwaardige tool in het arsenaal van de B2B contentmanager.

Ga voor gespecialiseerde content

Een grote fout die veel B2B marketeers maken is om content de wereld in te sturen die te algemeen en te vaag is. Dat is misschien een goede strategie om lege ruimte te vullen maar doet zo goed als niets voor merkbekendheid, voor het vertrouwen van andere bedrijven in jouw onderneming en voor leadgeneratie. Door gespecialiseerde en correcte content uit te brengen focus je op de beste aspecten van jouw bedrijf, op wat je goed kan. Dit zorgt ervoor dat je als een autoriteit en een betrouwbare partner in het geheugen blijft hangen. Je brengt er relevante informatie voor jouw doelpubliek mee uit en je differentieert je van de concurrentie.

Dit zijn alvast enkele trends die je in de B2B sector kunt verwachten in 2022. Heb je gegarandeerd succes als je hierop inspeelt? Natuurlijk niet. Maar je verhoogt er je kansen wel mee. En dat is altijd mooi meegenomen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *