De geschiedenis van contentmarketing
Bij contentmarketing draait het om het creëren en verspreiden van waardevolle content. Deze wordt toegespitst op specifieke doelgroepen. De term klinkt als een hype; een gevoel dat mede versterkt wordt doordat deze vorm van marketing de afgelopen jaren in grote snelheid ontwikkelingen doormaakt. De waarheid is echter dat het creëren van content al gebeurt sinds het bestaan van de mensheid. In dit artikel lees je hoe content marketing zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld. Het doel is altijd hetzelfde geweest: nuttige informatie verspreiden die (potentiële) klanten doet realiseren dat ze jouw product of dienst nodig hebben.
John Deere’s ‘The Furrow’
De geschiedenis van geschreven content en adverteren gaat dus verder terug dan je denkt. Alhoewel het altijd heeft bestaan, nam deze marketing zijn eerste vlucht in het jaar 1440, toen de gedrukte pers het levenslicht zag. Dit leidde tot de ontwikkeling van pamfletten en brochures waarin producten aan de man werden gebracht. In de eeuwen daarna volgden mondjesmaat campagnes. De succesvolste was die van het bedrijf John Deere, dat landbouwgereedschappen verkocht. Hun tijdschrift ‘The Furrow’ werd speciaal gemaakt om boeren te adviseren en hen te helpen hun bedrijven te verbeteren.
Michelin
Het succes van ‘The Furrow’ was dat het zich niet op elke pagina puur focuste op het verkopen van producten. En dat is precies de kracht van goede contentmarketing: het bedienen van je (potentiële) klant is hetgeen dat centraal staat. Kort na de lancering van The Furrow publiceerde het Franse Michelin een boek voor automobilisten, waarin ze nuttige informatie konden vinden over auto-onderhoud, reizen, hotels en restaurants. Hiermee wist Michelin mensen te motiveren om meer te reizen, wat vervolgens leidde tot een grotere noodzaak aan het verwisselen van banden. En laat dat net het specialisme van Michelin zijn.
Andere historische bedrijven met succesvolle content marketingstrategieën
Alhoewel John Deere geldt als dé grondlegger voor de moderne content marketing en ook Michelin om zijn aanpak werd en wordt geprezen, zijn er in het verleden talrijke andere bedrijven vooruitstrevend én succesvol geweest in hun aanpak, waaronder:
- Boekwinkel Librairie Galignani, welke een krant drukte waarin artikelen van invloedrijke auteurs waren opgenomen. Ook werd er een speciale leesruimte in de winkel geopend.
- Het tijdschrift American Bee Journal, gelanceerd door Samuel Wagner in 1861. Het tijdschrift bestaat nog steeds.
- De Edison Electric Lighting Company Bulletin (1882), waarin de voordelen van elektrische verlichting centraal stonden
De verdere ontwikkeling van contentmarketing onder invloed van de media
Vanaf de lancering van The Furrow maakte de contentmarketing in rap tempo ontwikkelingen door. Dit werd nog eens kracht bijgezet toen de radio werd uitgevonden. De eerste radio zag in 1895 het levenslicht, maar in de eerste decennia van de 20ste eeuw was het apparaat in steeds meer huishoudens terug te vinden. De radio zorgde ervoor dat content rechtstreeks in het oor van de potentiële klant terechtkwam. Een dip in de contentmarketing kwam onvermijdelijk in de jaren ’40 tot eind ’50, als gevolg van de Tweede Wereldoorlog.
Televisie en computer
Na deze dip zorgde de televisie echter weer voor een snelle opleving. Het bedrijf Esso was de eerste die slim gebruikmaakte van deze nieuwe mediavorm. Zij ontwikkelden in de vroege jaren ’60 een televisiecampagne met de pakkende slogan ‘Doe een tijger in je tank’, doelend op de kracht van Esso. De grootste verandering in het landschap van contentmarketing werd uiteraard bewerkstelligd in de jaren ’90, toen men internet kon gebruiken en steeds meer huishoudens van een computer waren voorzien. Websites en e-mail vormden interessante nieuwe kansen voor content marketeers.
Het ontstaan van de naam contentmarketing
Ondanks de lange geschiedenis van dit vakgebied werd contentmarketing niet altijd zo genoemd. De term werd pas in 1996 door John F. Oppedahl geopperd, tijdens een discussie op een journalistiekconferentie van de American Society for Newspaper Editors. Het duurde nog tot 2008 voordat de term helemaal was ingeburgerd en een van de belangrijkste termen binnen de marketing werd.
Sociale media
Sinds 20 jaar gebruikt men binnen de contentmarketing meerdere kanalen om waardevolle informatie naar (potentiële) klanten te verspreiden. Een belangrijke plaats is weggelegd voor sociale mediaplatformen als Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en YouTube. Dit zijn de belangrijkste kanalen middels welke bedrijven en merken hun klanten trachten te bereiken. SEO (Search Engine Optimization) is eveneens een doorslaggevende rol gaan spelen. De komst van de iPhone in 2007 heeft de sociale mediarevolutie de meeste kracht bijgezet. Foto’s en video’s maken en content delen werd toen immers nog makkelijker.
Contentmarketing nu en in de toekomst
Contentmarketing is een strategie die je gebruikt om waardevolle en relevante content aan een specifieke doelgroep aan te bieden. Het doel is om deze doelgroep een aankoop te laten doen op basis van de kennis die ze ontvangen van de verspreider ervan. Een goede strategie richt zich op zowel on-page als off-page SEO om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Informatie wordt verspreid op tal van manieren: van blogposts tot e-books en van whitepapers tot video’s. Het is slechts een kwestie van tijd voor de contentmarketing zich nog verder zal ontwikkelen.
Reacties