De toekomst van SEO
Voor iedereen met een website blijft hoger komen in Google cruciaal. Organisch zoekverkeer is in principe gratis, zeker in vergelijking met online adverteren, maar het kost wel moeite. De techniek, content en backlinks moeten helemaal kloppen.
Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen van nu:
Google zoekverkeer loopt terug
Google (Alphabet) is een van de Big 5 Tech companies die al enige tijd een stapje terug doet:
- Amazon is het zoekkanaal voor zoeken op producten geworden (Intelligent Search)
- Generatie Z zoekt liever op TikTok dan op Google (Emarketer)
- Met Bing AI search (nu Copilot) snoepte Microsoft marktaandeel af (Search Engine Land)
Chat AI vervangt search gedeeltelijk
Wat doe je via search (zoeken)? Antwoorden vinden, soms op hele specifieke vragen waarvoor je meerdere pagina’s moet bezoeken. Via een chat AI zoals ChatGPT kun je je vraag stellen en direct antwoord krijgen, mét bronvermelding ter verificatie.
Hoe ChatGPT nu werkt, is wat Google al enige tijd voorzag. “Hoe lang is Tom Cruise?” Google geeft direct een antwoord op deze zogeheten zero click search. Google heeft de manieren om direct antwoord te geven over de jaren uitgebreid : featured snippets die informatie van sites ophalen, knowledge graph en verticals voor specifieke content zoals images, video en shopping. Je kunt via Google producten kopen en je hotels en vliegtickets boeken. Pim Broekstra noemt dit “zero click society” en schreef daar 4 jaar geleden al dit blog over op Bloeise.
Dat betekent:
- Al het websiteverkeer wordt minder (tot wel 25%) omdat zoekmachines direct antwoord geven – dit is echter veelal lage-“hoe lang is Tom Cruise”-kwaliteit verkeer.
- De brede focus verschuift van wat naar hoe. Niet: “wat is een EPC-lampje”, want dat vertelt Google je wel. Maar: “hoe los ik mijn knipperend EPC-lampje op?”
- Hoger komen in Google gaat niet alleen om SEO, maar ook om echte antwoorden geven als een betrouwbare bron. Je hoor liever van Coolblue horen hoe je je Miele wasmachine aansluit, dan van een onbekende website met halve antwoorden.
Zelf zoeken vs. voorgekauwd
Bij Google Search krijg je een scherm vol met antwoorden en zoekresultaten en moet je zelf jouw antwoord vinden. Nu rolt ook Google in navolging van Microsoft een AI chatbot uit, Google Gemini, waarmee je je vragen direct beantwoord kunt krijgen. Google gaat daarmee het juiste antwoord voorkauwen.
Nu is AI met vlagen erg onbetrouwbaar, dus zeker bij onderwerpen als geld en gezondheid wil je zeker weten dat de informatie betrouwbaar is. Google noemt your money or your life (YMYL) onderwerpen en hanteert daarvoor EEAT wat staat voor Expertise, Experience, Authority en Trustworthiness. Dit zijn Quality Raters waarmee waardevolle content wordt geïndentificeerd: erg belangrijk dus als je content voor Google schrijft. In Google’s General Guidelines lees je er alles over.
Met EEAT weet Google steeds beter waardevolle content te vinden die echte antwoorden geeft. Maar er is nog een tweede grote factor: branding. Zoek je op Bloeise, dan vind je Bloeise. Zoek je op “Google review verwijderen”, dan vind je Bloeise bijna bovenaan (onder Google!), maar ook een rij van andere sites. Welke site is betrouwbaar? Welke site gaat jou verder helpen? Bij wie kun je eventueel terecht voor betaalde ondersteuning? Dat zijn vragen waar je als bedrijf met branding antwoord op geeft.
Dat betekent dus:
- Je content moet beter antwoord geven. Niet alleen accuraat en volledig, maar ook op een manier dat zoekmachines jouw antwoorden zo kunnen doorzetten in de zoekresultaten. Je verliest (lage) kwaliteit verkeer, maar wint aan branding.
- Het beste antwoord is niet altijd voldoende, je moet als bedrijf ook herkend en gewenst zijn: branding.
Branding is net als content iets wat Google als cluster van algoritmes niet volledig doorgrond maar moet interpreteren. Daarvoor kijkt Google al sinds het prille begin naar backlinks.
Backlinks blijven relevant
Google heeft de links naar je site altijd gezien als stemmen. Hoe meer stemmen, hoe belangrijker de site. Zeker wanneer het links zijn van relevante sites in dezelfde niche. De exacte manier hoe Google kijkt naar backlinks was onduidelijk, en Google was daar ook niet altijd even open en eerlijk over. Dat weten we nu vanwege een datalek bij Google. Dit zijn de inzichten die hieruit voortkwamen:
- Google negeert irrelevante links
- Lokale links zijn waardevoller
- Google kijkt ook naar het backlinkprofiel van de gehele site
- Nieuwere links zijn waardevoller dan oude links
- Slechte links (toxic) worden wel gemeten
Zie o.a. deze uiteenzetting door Search Engine Land.
Het bouwen van links, linkbuilding, is een activiteit die de meeste bedrijven uitbesteden om hoger in Google te komen met de site. Ook hier zal AI de boel op stelten zetten, alhoewel minder direct:
- Processen rondom linkbuilding worden steeds meer geautomatiseerd
- Analyseren wordt steeds gemakkelijker – je kunt nu al een document of rapportage uploaden en specifieke vragen erover stellen
- De focus verschuift van platte links bouwen (partnerpagina’s en startpagina’s, die nu nog steeds werken) naar in-content links (gastblogs, sponsored content) omdat content goedkoper en beter is geworden.
En dat brengt ons bij content. Als je tot zover hebt gelezen, dan heb je je wellicht afgevraagd of ik dit gedeeltelijk door ChatGPT heb laten schrijven. Het leest toch best vlotjes, toch?
Lees hier de toekomst van content
of skip die en ga direct naar de toekomst van AI
Reacties