Direct mailing versturen? 7 tips voor meer effect

brand
Direct mailing - man schrijft brief met vulppen, draagt overhemd

Direct mailing versturen? 7 tips voor meer effect

Direct mail verzenden is een vorm van direct marketing waarbij bedrijven via de post brieven, briefkaarten of promotiemateriaal sturen naar oude, bestaande of potentiële klanten. Direct mailing versturen kan gericht zijn op de consument (B2C) of op andere bedrijven (B2B). Een belangrijk onderdeel van direct mail is segmentatie:  met demografische of geografische kenmerken richt je je tot een specifieke doelgroep. Het doel van direct mail is om de lezer tot actie aan te zetten, bijvoorbeeld door middel van een actie of promotie. Maar direct mail kan ook ingezet worden voor branding of informatieverstrekking. In dit blog lees je meer over direct mailing en krijg je zeven praktische tips om jouw direct mails beter te laten werken. 

Natuurlijk lees je dit op je laptop, tablet of smartphone. En denk je misschien bij jezelf: direct mailing? Post? Is dat niet ouderwets? Totdat je dat leuke vakantiekaartje van een vriend krijgt. Of het geboortekaartje van je nichtje. Of een nieuwjaarskaartje met korting van je favoriete kledingshop. Direct mailing blijft ook in het online tijdperk gewoon bestaan. Maar toch is de vraag:

Waarom eigenlijk direct mailing verzenden?

Een belangrijke voordeel van een direct mailing versturen is het feit dat je iets tastbaars aanbiedt in deze digitale tijd. Iemand heeft echt iets van jou in zijn handen, en dat zorgt voor een sterkere binding met jouw merk of product dan wanneer iemand alleen iets op een scherm ziet. Ook vinden veel mensen het nog steeds leuk om post te krijgen. Dat maakt de kans dat iemand een brief opent veel groter dan dat iemand een mail opent. Een ander voordeel van een mailing verzenden is dat de resultaten heel goed meetbaar zijn. Bij direct mail weet je hoeveel je hebt gestuurd en kun je precies meten wat daar de respons op is. Daarvoor kun je gebruikmaken van een speciale actiecode, aparte website, telefoonnummer of e-mailadres.

Ook zijn er veel creatieve mogelijkheden bij direct mail verzending. Je kunt bijzonder papier of een mooie envelop gebruiken bij je mailings. Je kunt iets leuks meesturen of ervoor kiezen voor personalisering door middel van een handgeschreven brief, of iemand aanspreken met zijn of haar naam.

Wat je waarschijnlijk niet wist over direct mailings

Wat is het grote alternatief van direct mailings? Digitale marketing. Maar vergelijk je deze twee dan vallen de volgende zaken op:

  • Direct mail heeft een hogere responsrate dan digitale marketing: Direct mail wordt namelijk door veel consumenten als meer persoonlijk ervaren.
  • Speciaal voor jou. Direct mail wordt steeds gerichter: Door gebruik van geavanceerde data-analyse en targeting wordt direct mail steeds gerichter verstuurd naar specifieke doelgroepen.
  • Direct mail is ook beter te meten dan digitale marketing: Het is eenvoudiger om de effectiviteit van direct mail campagnes te meten dan bij digitale marketing, omdat bijvoorbeeld het aantal verzonden en ontvangen stuks gemakkelijk te achterhalen is.
  • Direct mail wordt steeds duurzamer: Veel bedrijven verduurzamen hun direct mail campagnes door bijvoorbeeld het gebruik van recyclebare materialen.
  • Direct mail blijft relevant: Hoewel digitale marketing steeds belangrijker wordt, blijft direct mail een effectieve manier om consumenten te bereiken en te engageren, en blijft daarom relevant voor marketeers.

7 Tips voor een succesvolle direct mailing

Direct mailing versturen tips - postzegel plakken op brief

Als consument weet je eigenlijk al wanneer een mailing succesvol is of niet. Ten eerste wordt je getriggerd om deze te openen, en daarnaast bevalt je de inhoud van de mailing. Je voelt je begrepen als consument met een bepaalde behoefte, en de verzender heeft duidelijk zijn best gedaan om je een goed passend aanbod te doen. Gebruik deze zeven praktische tips om meer resultaat uit jouw direct mailings te halen:

  1. Doelgroep. Weet goed wie je doelgroep is en spreek de taal van deze doelgroep. Het is bij iedere vorm van marketing belangrijk dat je goed weet wie je doelgroep is en dat is bij direct mail niet anders. Zorg ervoor dat je een duidelijk beeld hebt van wie jouw klant is en pas je taalgebruik daar op aan.
  2. Boodschap. Weet precies wat je boodschap is en wat je doel van de mailing is. Zorg ervoor dat je direct mail één boodschap bevat en dat je deze boodschap helder communiceert.
  3. Opvallen. Zorg dat je direct mail opvalt. Dit kun je doen door kleur, tekst of bijvoorbeeld bijzonder papier. Bij direct mail kun je je creativiteit de vrije loop laten. Als je maar opvalt!
  4. Cadeau. Een cadeautje in de envelop zorgt ervoor dat mensen openen. Dit is vast herkenbaar: je krijgt een envelop in de bus en je voelt dat er iets in zit: wedden dat je deze envelop openmaakt?
  5. Relevantie. Doe een aanbod wat alleen geldig is voor de ontvanger. Dit zal ervoor zorgen dat dat deze sneller tot actie overgaat.
  6. Herhaling. Herhaling speelt bij direct mail een belangrijke rol. Stuur bijvoorbeeld twee weken na je eerste mailing nog een mailing, of combineer met online marketing.
  7. Samenspel. Combineer direct mail met andere marketingtechnieken. Stuur bijvoorbeeld een email voor of na de direct mailing, of laat tegelijkertijd een campagne lopen op social media. Typisch zijn er zeven contactmomenten nodig voordat de potentiële klant tot een aankoop overgaat.

Extra tip: die post mailings verzenden kost natuurlijk handen vol geld. Ga shoppen met je mailingbudget en kijk welk partij jou de scherpste portokosten kan bieden.

Direct mailing succes of mislukking?

Heb jij wel eens een direct mailing verstuurd? Was je tevreden met het resultaat? We zijn benieuwd naar jouw reactie!

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *