E-commerce branding: meer omzet voor webshops door een beter imago
Mensen over de hele wereld besteden steeds meer van hun geld online. Vooral in landen met een goede bezorgservice is het de moeite niet meer om in de auto te stappen, ergens heen te rijden tijdens onhandige openingsuren en eventueel parkeergeld te betalen. Het is makkelijker en vaak voordeliger om producten te bestellen bij e-commerce winkels. Dat opent al jarenlang een geniale mogelijkheid voor webshops. Er is echter één ding waar je rekening mee moet houden – bijna alle online winkelaars kopen in bij dezelfde bekende merken. Alle andere shops worden wantrouwend overgeslagen.
Wat is e-commerce branding?
Als je succesvol wilt zijn met de webshop dan is het uiterst belangrijk dat je een goede e-commerce branding strategie hebt. Je e-commerce brand is een uitgebreide verzameling aspecten die je onderneming een reputatie en aanzien geven. Daaronder vallen bijvoorbeeld je naam, logo en onderschrift. Daarnaast omvat e-commerce branding echter ook alle aspecten die je online aanwezigheid definiëren. Denk daarbij aan dingen zoals de manier waarop je volgers en klanten over je praten, de topics die je deelt en wat je bijdraagt aan de beschikbare informatie over het soort producten en diensten dat je verkoopt.
‘Mond op mond’ reclame is ook online van enorm belang
Het is online veel makkelijker om mensen op te lichten. Veel online winkelaars hebben – deels terecht – een flinke dosis argwaan. Het is daarom uiterst belangrijk dat de reviews en ervaringen van klanten en andere mensen waarmee je directe interactie hebt, positief zijn. Wat zij over je delen vormt uiteindelijk een behoorlijk gedeelte van de unieke personaliteit van je online onderneming. E-commerce branding bepaalt het eerste gevoel of idee dat bij mensen opkomt wanneer ze de naam van je bedrijf horen.
Waarom is branding voor webshops belangrijk?
Voor webshops is het uiterst belangrijk om een passend e-commerce brand op te bouwen. Het internet is zo uitgebreid dat winkelaars altijd kunnen kiezen uit tientallen of zelfs honderden soortgelijke producten of diensten. De keuzes die ze maken zijn deels gebaseerd op intuïtie en deels op rationeel onderzoek. Je kunt allebei die aspecten beïnvloeden met een goede branding strategie.
Mensen blijven plakken
Het is zeker de moeite waard om te investeren in branding voor je webshop. Dit belangrijke proces zorgt ervoor dat je onderneming bekendheid verwerft bij jouw doelgroep. Als mensen je naam of logo een aantal keer – bewust of onbewust – voorbij hebben zien komen, zullen ze makkelijker vertrouwen in je hebben. Het is bewezen dat klanten na een positieve ervaring blijven plakken bij een bedrijf en nooit meer elders op zoek gaan naar de producten en diensten die je aanbiedt. Daarnaast zullen ze over je praten en hun tevredenheid delen. Elke initiële klant die je investering in branding oplevert, zorgt daardoor voor meerdere verkopen in de toekomst.
Hoe bouw je aan je branding als e-commerce? Wat zijn dingen die je kunt doen?
Om optimaal succes van je e-commerce branding te garanderen moet je aan verschillende aspecten denken. Als je visie, waarden, teksten en gebruik van visuele middelen allemaal positieve reacties opwekken dan zullen potentiële klanten eerder vertrouwen hebben en iets bij je bestellen. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je weet wie je klanten zijn. De interesses, stijl, levensvisie en sociale omgeving van je volgers en klanten hoort de beslissingen te sturen die je op dit gebied neemt. Dit heet je gewenste identiteit, en dat is hetgene waar je klanten uiteindelijk verliefd op worden.
Gebruik van visuele middelen
Je logo is een soort brandmerk dat je onderneming draagt. Een goed logo is makkelijk te herkennen en heeft een definitieve stijl. Dat kun je doen door je naam visueel aantrekkelijk weer te geven – zoals RTL4, H&M of Coca-Cola. Een andere optie is het gebruik van een plaatje dat de essentie van je merk bevat – zoals Apple, of een combinatie – zoals Burger King. Daarnaast zijn er nog allerlei andere visuele middelen die je hoort te gebruiken om de juiste sfeer te creëren. Daarbij kun je denken aan het lettertype dat je gebruikt, hoeveel ruimte je vrijlaat rondom de tekst (wil je informeren of rust creëren?) en het soort kleuren dat je kiest.
Gebruik van waarden en informatieve teksten
Het is uiterst belangrijk dat je e-commerce branding strategie een fijn gevoel opwekt bij potentiële klanten. Dat doe je door normen en waarden te communiceren die overeenkomen met de dingen die je klanten belangrijk vinden. Je kunt bijvoorbeeld veel nadruk leggen op welzijn, veiligheid, duurzaamheid of internationale samenwerking. Daarnaast moet je een aanspreekvorm kiezen die voor hen interessant en/of vertrouwd is. Je kunt jezelf bijvoorbeeld neerzetten als respectvol, een autoriteit in je vakgebied, grappig, warm/vriendelijk, hulpbereid of verfijnd.
Vind en communiceer een aantrekkelijke visie
Mensen vinden het makkelijk om vertrouwen te hebben in instanties, leiders en bedrijven die laten zien dat ze zich inzetten voor een betere wereld. Die neiging kun je gebruiken door een visie te communiceren over wat je wilt bereiken met je brand. Het ontdekken van een visie doe je door goed te kijken naar je intenties toen je met je bedrijf begon. Wat dacht je de wereld te kunnen bieden? Waar zijn de raakvlakken met de belevingswereld en waarden van je klanten en volgers? Door dergelijke vragen te stellen vind je hetgeen dat mensen/de wereld nodig heeft en waar jouw onderneming bij kan helpen.
Reacties