De relevantiescore van Facebook Ads verbeteren: checklist!

brand
Facebook ads relevantiescore

De relevantiescore van Facebook Ads verbeteren: checklist!

Je Facebook Ads campagne loopt. Als graadmeter toont Facebook per advertentie de relevantiescore: een score van 1 tot 10 die aangeeft hoe je doelgroep reageert op je advertentie. Interactie verhoogt je relevantiescore, en een lagere relevantiescore betekent lagere kosten per interactie. Dus. Hoe verhoog je die relevantiescore?

Wat is de Facebook relevantiescore?

De relevantiescore is een graadmeter: Facebook doet niks anders op basis van dit getal. De score wordt weergegeven in advertentiebeheer per advertentie nadat je advertentie meer dan 500 keer is getoond. De interactie met je advertentie verandert, dus ook je relevantiescore verandert. Dagelijks. Zie je in Facebook Ads bij je advertenties nog geen relevantiescore en heb je wel 500 views? Even je kolommen instellen.

Relevantie
Zoals bij alles op Facebook, gaat het om relevantie. Daar wordt iedereen blij van: Facebook omdat iedereen langer op Facebook zit, jij als adverteerder omdat je budget meer oplevert, en de Facebookgebruikers omdat ze meer zinnige advertenties op Facebook zien die beter aansluiten bij hun belevingswereld.

Wat verlaagt je Facebook ads relevantiescore?

Duh. Wanneer je advertentie niet relevant is. Daarvoor gebruikt Facebook de volgende signalen:

  • Wanneer iemand klikt op ‘Ik wil dit niet zien’ in je advertentie van je Facebookpagina. (dus met doelgroep: mensen die mijn pagina volgen)
  • Wanneer iemand klikt op ‘advertentie verbergen’ in je advertentie gericht op een doelgroepselectie.
  • Wanneer Facebook verwacht dat mensen je advertentie zullen verbergen. Die verwachting is gebaseerd op bovenstaande twee punten én een lage hoeveelheid interactie.
  • Heel weinig interactie: dus weinig kliks, conversies, delen, likes en reacties. Facebook meet de tijd die naar een Facebook post wordt gekeken, dus dat zal ook meespelen.
  • Een lage interactie volgt uit het niet goed aanspreken van je gekozen doelgroep: verkeerde tone of voice, afbeelding die niet zorgt voor ‘scroll stopping’, verkeerde argumenten of call to action. Kortom: gewoon een stomme advertentie.

Wat moet ik doen met een lage relevantiescore?

Facebook doet er niks mee bij advertenties met gegarandeerde levering, zoals voor bereik en frequentie. Het heeft wel een kleine invloed op de kosten en de levering van de campagnes voor merkbekendheid: die zijn geoptimaliseerd voor het bereiken van mensen, en niet voor het aanzetten tot een specifieke actie.

Jij hoeft er niks mee te doen. Maar dat is niet zo verstandig. Want. Je relevantiescore is een signaal: Hoe goed doen je advertenties het? Hoeveel levert je budget op naar verhouding? Een lage relevantiescore is een ass-kick om je relevantie te verbeteren. Dus…! Hoe doe je dat?

Relevantiescore Facebook Ads verbeteren

Een lage relevantiescore betekent een mismatch tussen je doelgroep en je advertentie. Verbeter die twee!

Doelgroepopties

Maak je doelgroep specifieker. Een grote doelgroep is lekker groot, maar te algemeen. Ga filteren. Richt je op een specifieke locatie (zeker als je een fysieke winkel hebt zoals een slager of kapper), leeftijd, geslacht, interesses en specifiek gedrag. Je kan ook met de Facebook pixel een doelgroep samenstellen van mensen die je website hebben bezocht, of die juist een conversie deden op je website. Lees hiervoor mijn artikel: doelgroepen aanmaken in Facebook Ads.

Advertentie met stopping power

Kruip in de huid van je doelgroep. Hoe komt je advertentie over? Focus je eerst op de afbeelding.

Bedenk dat 70 procent van al het Facebookgebruik op een app op een mobiel plaatsvindt. Je advertentie komt in een heftige scroll sessie voorbij: trekt het genoeg de aandacht van je doelgroep? Stopt het ze even om te kijken wat ze nu zien? Welke emotie roept je afbeelding op? Welk idee geef je ze? Waarom zouden ze überhaupt jouw betaalde uiting aandacht geven?  Maak je bericht eenvoudig. Helder. Duidelijk. En. Gerelateerd aan het product of datgene wat je promoot.

Verleid met je tekst

Kijk naar de tekst: de argumenten die je geeft om tot actie over te gaan. Gelden die echt voor jouw doelgroep? Maak je verbinding? Spreekt het je doelgroep aan op de ervaringen, uitdagingen en kwesties die ze hebben? Vermijd het gebruik van misleidende inhoud. Je krijgt misschien wel de aandacht en de klik, maar dat werkt op Facebook verder averechts: een slechte ervaring leidt tot negatieve signalen leidt tot lagere relevantiescore leidt tot slechtere resultaten voor je budget.

Vernieuw

Op een gegeven moment kent je doelgroep je advertentie wel. Oud nieuws. Het wordt dan gewoon vervelend. Kap met die campagne. Ook al draait ie offline of elders nog lang door. Vernieuw. Je plaats toch ook niet iedere keer hetzelfde bericht op Facebook en promoot die vervolgens? Waarom doe je dat dan wel bij een Facebook Ads gericht op je website? Het komt namelijk exact hetzelfde aan. Kom in contact met je innerlijke vlinder en verander je advertentie.

Interactie!

Stel een vraag! Bijvoorbeeld over meerdere afbeeldingen in je advertentie: welke vindt jij mooier? Of geef iets gratis weg via een download.

Blijf testen om je relevantiescore te verhogen

Wanneer je begint met een campagne, weet je eigenlijk niks. Natuurlijk: je hebt een beeld van je doelgroep, het soort boodschappen dat wel heeft gewerkt in het verleden, op Facebook en andere kanalen, maar je weet niet hoe het allemaal zal uitpakken. Je start gewoon. Het echte optimaliseren begint pas wanneer je data krijgt over je advertenties, zoals de relevantiescore. Probeer daarom verschillende advertenties en verschillende doelgroepen uit. Laat advertentie A zien aan doelgroep X en Y, en toon advertentie A en B aan je doelgroep X. Zo zie je welke advertentie beter past bij welke doelgroep. Kijk wat de verschillen zijn tussen je advertenties. Tussen je doelgroepen. En leer.

Ja. Maar. Ik niet snap.

Facebook geeft ook niet altijd geweldige service. Daarom nog even de disclaimers:

  • Relevantiescore is een duiding: het draait hier niet om. Het gaat om je bedrijfsdoelstellingen. Je kiest voor Facebook Ads als middel om die te behalen. De Facebook Ads relevantiescore laat zien hoe het middel algemeen genomen werkt. Ben jij als aanbieder van bijvoorbeeld vrachtwagens tevreden met die ene verkoop per maand? Laat je dan niet afleiden door de relevantiescore.
  • Vergeleken met Google Adwords en de Quality Score werkt het dus anders: daar bepaalt de QS x bieding je positie. Een betere QS in Adwords zorgt direct voor lagere kosten. Een betere relevantiescore op Facebook duidt slechts dat je advertenties het goed doen. Facebook doet eerder: interactie x bieding = positie (waarschijnlijkheid van plaatsen).
  • Je bent op Facebook niet aan het verkopen. Je bent aan het inspelen op de interesses van je doelgroep met leuke content. Je relevantiescore voor je Facebookadvertentie zegt dus hoe goed je dat doet.
  • Vermijd aanstootgevende content. Bij je doelgroep kan dat resulteren in negatieve signalen (bericht verbergen / alles verbergen van) die je relevantiescore verlagen. En wanneer ze doorklikken maar de landingspagina valt tegen (clickbait: je gelooft nooit wat er toen gebeurde), dan ziet Facebook dat ook. De tijd tussen de klik en verder Facebook gedrag was dan te kort, en ook dat resulteert in een lagere relevantiescore.

Facebook marketing in 60 minuten

Facebookmarketing in 60 minuten

€ 12,50 via Bol.com
Uitstekend boek om te beginnen met adverteren op Facebook. Zet je aan het denken over je Facebookdoelstellingen. Wat wil je nu uiteindelijk bereiken? Dit boek legt je in 60 minuten de basisprincipes uit.
Geschreven door Marcel van der Heijden, oprichter a friend of mine?, het eerste Facebookmarketingbureau van Nederland. Bekijk hier op Bol.com.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *