Gastblog: Social media voor stichtingen en non-profit

Social media voor non profit - stichtingen en goede doelen

Social media, wie kent het tegenwoordig niet? Diverse platformen waarop men van alles kan delen. Van foto’s en video’s tot aan een klacht, tegenwoordig wordt alles gedeeld. Ook bedrijven maken hier gretig gebruik van. Acties, sponsorberichten, alles wordt benut door een bedrijf om zoveel mogelijk awareness te creëren. Maar waar de grote bedrijven sponsorberichten kunnen kopen of spullen weg kunnen geven door middel van like & share acties, is het voor een stichting veel moeilijker om de juiste content te bepalen voor het publiek.

Social media voor een stichting

Wat gaat meer likes opleveren, hoe krijg ik meer awareness voor stichting Volg de Wens, hoe vaak kun je als stichting iets posten, op welk platform moet er gefocust worden en is het misschien niet een idee om toch geld uit te geven voor sponsorberichten? Dit zijn vragen waar ik de afgelopen tijd tegenaan ben gelopen. Sinds februari loop ik stage bij stichting ‘Volg de Wens’ en is alles wat met social media te maken heeft mijn taak geworden. Nu ben ik zelf het grootste deel van de dag op social media te vinden, maar dit was heel anders dan alleen mijn eigen social media bijhouden.

Wat kan ik wel posten, wat kan ik niet posten, met welk doel ga ik dit posten en nog vele andere vragen stormen door mijn hoofd. Ik ben niet de enige, meer mensen lopen met dit soort vragen rond. Gelukkig zijn er blogs en artikelen die tips bevatten over hoe je het beste met social media om kan gaan. Maar niet alle tips werken ook voor elk soort bedrijf. De non-profit sector is een hele andere sector dan waar de meeste bedrijven zich in bevinden. Ook afkijken bij andere bedrijven hoe zij met social media omgaan helpt. Maar een stichting zoals Volg de Wens is nog steeds anders dan ieder andere stichting.

De ervaringen van stichting Volg de Wens

Na wat research en experimenteren is het duidelijk dat er vooral op Facebook en Instagram gefocust moet worden. Bij deze platvormen is het bereik veel groter dan bij bijvoorbeeld Twitter. Daarnaast is het mogelijk om via Facebook en Instagram heel gericht een doelgroep te bereiken. Op deze manier bereik je de mensen die je wil bereiken en is de kans op een extra like op de pagina groter.

Maar de vraag blijft: Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat de Facebook pagina actief gevolgd blijft worden en dat meer mensen erop terecht komen? Een tip die zeker werkt is posten met regelmaat. Doordat er regelmatig een post op je Facebookpagina komt, is het interessanter voor mensen om het bedrijf, in dit geval stichting Volg de Wens, te gaan volgen. Ook het gebruik van beeldmateriaal werkt altijd goed. Het bekende gezegde een beeld zegt meer dan duizend woorden is voor 100 procent waar. Een post met alleen maar tekst is voor mensen al snel saai, terwijl men bij beeldmateriaal blijft hangen en toch gaat kijken wat het is. En tot slot is verandering een sleutelwoord wat zeker niet vergeten mag worden. Verandering kan in alles zitten, maar wordt vooral toegepast in het soort post. Alleen maar zelfpromotie of alleen maar informatie, dat wordt na verloop van tijd saai. Dus wees creatief en probeer elke keer weer een nieuwe soort post te bedenken.

Voor de toekomst valt er nog veel te leren. Zeker met alle ontwikkelingen omtrent social media. Maar voor zover is stichting Volg de Wens niet slecht bezig. De afgelopen tijd zijn er een aantal ontwikkelingen geweest. Er komen steeds meer posts en ook met regelmaat. Ook wordt er gebruik gemaakt van veel beeldmateriaal. Voor bijna elke activiteit is er wel een foto en deze wordt dan ook goed benut. Daarnaast valt er op gebied van beeldmateriaal ook nog veel te leren, bijvoorbeeld in de vorm van filmpjes. Ook de verandering zit er goed in bij stichting Volg de Wens, kijk bijvoorbeeld naar deze blog. Een blog is iets heel anders dan een foto van een leuk uitje.

Wat ook altijd werkt is als zoveel mogelijk mensen een post liken, delen en op een post reageren. Dus ik zeg: delen, liken en reageren!

Marjolein Vielvoije 18 juli 2017

 

    Eigenaar Bloeise en blogger voor Dutchcowboys en Emerce.

    Geef je reactie:

    Loading Facebook Comments ...