Google Ads in een cookieloze toekomst

brand

Eind dit jaar verdwijnen third-party cookies uit Chrome. Browsers als Firefox, Safari en Microsoft Edge gingen Chrome al voor. Maar wat zijn third-party cookies nou eigenlijk en wat is hun functie? En wat heeft het verdwijnen van deze cookies voor gevolgen voor remarketing en conversieoptimalisatie? Je komt er alles over te weten in dit artikel. 

Cookies in het algemeen 

Cookies, je komt ze vaak tegen bij het surfen op internet en er wordt altijd netjes gevraagd of je deze accepteert of niet. Veel mensen accepteren deze klakkeloos, maar weten eigenlijk niet zo goed waar ze nu toestemming voor hebben gegeven en of dat kwaad kan. Cookies zijn kleine tekstbestandjes dat door een website op de harde schijf van je computer wordt geplaatst wanneer je de website bezoekt. Dankzij deze cookies kunnen bedrijven meekijken naar je surfgedrag en jouw als gebruiker onderscheiden van de andere bezoekers. Hierdoor weten ze waar jouw interesses liggen en worden er advertenties op maat aan je voorgeschoteld. 

Wat zijn third-party cookies 

Onder deze cookies vallen de zogenaamde third-party cookies, die dus eind dit jaar verdwijnen. Third-party cookies hebben alles te maken met klantprofielen en gepersonaliseerde advertenties. Deze worden verzameld door grote dataverzamelingsbedrijven als Facebook en Google. Door middel van deze cookies, weten bedrijven precies waar jouw interesses liggen en in welke producten jij geïnteresseerd bent. Aan de hand van deze interesses worden persoonlijke advertenties samengesteld, waardoor je sneller terug naar de website gelokt wordt. 

Hoe werken deze cookies? 

Het werkt als volgt: stel je bent aan het surfen op een kledingwebshop en hebt een leuk jurkje gevonden. Je wilt het bijna kopen, maar je wordt afgeleid en sluit de surfer af. Bedrijven zien dit als het afsluiten van de aankoop. En dat willen ze natuurlijk voorkomen. Daarom doen ze er alles aan om het jurkje onder je aandacht te houden. De volgende keer dat je naar een jurkje zoekt, zul je het jurkje bovenaan bij de zoekresultaten vinden. Maar het gaat nog verder: ook op alle andere websites die je bezoekt, wordt het jurkje geadverteerd. Op deze manier word je telkens aan het jurkje herinnerd en is de kans dat je het koopt een stuk groter. 

cookies

Cookies houden je aandacht bij een bepaald product

Waarom moeten third-party cookies verdwijnen? 

Voor veel bedrijven zitten er heel wat voordelen aan de third-party cookies. Toch verdwijnen deze. Dit komt omdat de cookies een grote inbreuk maken op de privacy van de websitebezoekers. De invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) heeft bedrijven en consumenten bewust gemaakt van het gebrek aan privacy door deze cookies en als gevolg daarvan is besloten actie te ondernemen. Want zeg nou eerlijk: het is ergens ook wel een beetje eng dat je alles wat je opzoekt op internet later terug krijgt te zien in de vorm van een advertentie.  

Wat zijn de gevolgen van de verdwijning van third-party cookies? 

Hoewel het voor de consument misschien een fijn idee is dat ze minder worden gevolgd in hun online activiteiten, brengt de verdwijning van third-party cookies natuurlijk ook de nodige gevolgen met zich mee. Bedrijven zullen nu andere manieren moeten zoeken om via advertenties potentiële klanten naar hun website te lokken. Ook heeft het gevolgen voor remarketing en conversieoptimalisatie.  

Remarketing 

Remarketing houdt in dat er telkens weer opnieuw reclame wordt gemaakt voor eenzelfde product of bedrijf. Heb jij onlangs schoenen gekocht bij een online schoenenwinkel? Dan zul je merken dat je advertenties van diezelfde schoenenwinkel blijft zien. Je hebt immers al een keer interesse getoond en de kans is daardoor aanwezig dat je nog een keer tot aankoop overgaat bij dat bedrijf. Overigens hoef je niet eens per se iets te kopen om de remarketing-advertenties tegen te komen. Alleen een bezoekje op de website is al voldoende. Ook hieruit haalt het bedrijf op dat jij geïnteresseerd bent in de producten die ze aanbieden.  

Gevolgen voor remarketing 

Voor remarketing zijn third-party cookies enorm belangrijk. Vanwege de verwijdering van third-party cookies, is er veel minder data beschikbaar en moeten bedrijven nieuwe manieren van adverteren verzinnen, wat een stuk lastiger is aangezien de activiteiten van de klanten minder goed kunnen worden gemeten en de advertenties minder goed kunnen worden geoptimaliseerd. Voor de consument kan dit voordelig zijn. Die zit namelijk niet altijd te wachten op advertenties van producten die hij of zij al heeft gekocht en heeft door het verdwijnen of verminderen van de gepersonaliseerde advertenties ook het gevoel meer privacy te hebben. 

Conversieoptimalisatie 

Conversieoptimalisatie heeft te maken met het percentage van bezoekers dat daadwerkelijk iets koopt. Stel dat je website elke maand duizend bezoekers krijgt en slechts dertig mensen iets bij je kopen. Dan heb je een conversiepercentage van drie procent. Bij conversieoptimalisatie wordt er gekeken naar een manier om het conversiepercentage omhoog te krijgen. Ook hiervoor zijn third-party cookies belangrijk. Mensen die je website al eerder hebben bezocht, zijn sneller geneigd dit nog eens te doen en een product te kopen. Daarom is het belangrijk dat zij gerichte advertenties te zien krijgen. 

Gevolgen conversieoptimalisatie 

Ook bij conversieoptimalisatie moet er nu gekeken naar andere manieren om klanten over te laten gaan tot aankoop. Gelukkig zijn er na de verwijdering van third-party cookies nog steeds mogelijkheden. Zo bestaat er een heuse piramide waar bedrijven aan moeten voldoen om zoveel mogelijk klanten te trekken. Bovendien moeten alle obstakels die de potentiële klant kunnen belemmeren tot aankoop verwijderd worden. Ook moeten bedrijven inspelen op de emoties van de potentiële klanten, door de website zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Denk goed na over de kleuren en thema’s van de website en welke foto’s je gebruikt. Ook een goede lay-out en een makkelijk te gebruiken website zijn van groot belang. 

Hoe nu verder 

Al met al zullen zowel de bedrijven als de consumenten verschil merken na het verdwijnen van de third-party cookies en zal dit vooral voor de bedrijven negatieve gevolgen hebben. Het is moeilijker om advertenties te maken die inspelen op de persoonlijke behoeftes en interesses van de klant, maar dit wil niet zeggen dat er geen andere manieren mogelijk zijn om aandacht van de klant te krijgen. En het feit dat third-party cookies verdwijnen, wil niet zeggen dat er helemaal geen cookies meer overblijven. Het is nu zaak om op een goede manier gebruik te maken van de overige cookies die wat minder inbreuk maken op de privacy van de consument. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *