Hoe kun je met influencers meer merkwaarde creëren?
Als marketeer moet je niet stilzitten, al helemaal niet in maanden als november en december waar de feestdagen ons om de oren vliegen. Nou zijn Cyber Monday, Single Day en Black Friday niet echt feestdagen, maar voor bedrijven wel erg belangrijk. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor Sinterklaas en de Kerst. Influencer marketing kan helpen aan je merkwaarde tijdens deze maanden. Wist je dat als Kylie Jenner een bepaald paar schoenen draagt de prijs van deze sneakers ineens met honderden euro’s omhoog gaat? Ditzelfde geldt voor de schooltas die het kind van Drake droeg of de portemonnee die iemand als Kim Kardashian bezit. Influencers kunnen dus een grote rol spelen, maar dan moet dit wel goed gedaan worden.
Match
Op Tinder kun je een match krijgen met een man of vrouw waar vervolgens een mooie relatie uit kan komen. Ook bij influencer marketing is dit van belang. Zomaar een influencer inhuren voor een campagne gaat namelijk niet werken. In plaats daarvan moet je juist een perfecte match vinden die perfect past bij jouw influencer marketingcampagne. Een schoolvoorbeeld van hoe dit niet moet is de #ikdoenietmeermee campagne tegen de coronaregels, waar onder andere Famke Louise aan mee deed. Zij was eerder al betaald geworden door de overheid om de anderhalve meter regel te promoten dus dat komt totaal niet geloofwaardig over. Een hele, hele slechte match!
Kracht
Influencer marketing begint steeds populairder te worden, alsmaar meer bedrijven huren een bekende Nederlander in voor bijvoorbeeld het promoten van een duurzame boodschappentas. Zulke influencers worden op social media gevolgd door mensen die hier echt zelf voor kiezen. Dit doen ze om persoonlijke redenen, zo kunnen ze geïnspireerd worden of adoreren ze de influencers juist. Dit kan een BN’er zijn, maar dat hoeft natuurlijk beslist niet het geval te zijn.
De leeftijd en interessegebieden spelen een grote rol in welke kanalen van social media gebruikt worden. Toch is het grote platform voor influencer marketing wel degelijk Instagram, wat echt de place to be is. Toch is dit zeker niet de enige optie. Zo kan Twitch gebruikt worden als je doelgroep gamers zijn. Ook Facebook en Twitter zijn populaire kanalen, terwijl TikTok echt bezig is aan een opmars die niet lijkt te stoppen.
Customer Based Brand Equity
Mogelijk ken je de Customer Based Brand Equity model al van marketingprofessor Keller. Dit beschrijft hij in het boek Strategic Brand Management. Hierin staat in principe dat als je er als marketeer in slaagt om meer brand equity, oftewel merkwaarde, te creëren dit zal resulteren in een paar voordelen: beter imago, meer sales en top-of-mind posities. In principe gaat dit om de simpele vraag die klanten stellen: what about you and me? Bij het antwoorden van deze belangrijke vraag kunnen influencers een belangrijke rol spelen, wat ze op meerdere manieren kunnen doen. Zo kan een influencer helpen bij brand identity.
Een bekend persoon inhuren kan er namelijk voor zorgen dat je klanten het merk gaan herkennen. Ook kunnen de influencers de fakkeldragers voor je merk zijn, dit is ook wel brand meaning. Volgens Keller bestaat dit uit twee onderdelen: performance en imagery. Je maakt bij brand meaning duidelijk wat het merk betekent en waar het voor staat. De derde stap gaat juist over de brand feelings. Hierin probeer je te beïnvloeden hoe je klanten denken en voelen over het merk. De influencer die je in wilt huren moet natuurlijk perfect passen bij de brand feelings waarvoor je hebt gekozen. De laatste stap is brand resonance volgens Keller. Hier staat de relatie tussen de klant en het merk centraal. Je probeert de klanten te binden aan je merk.
Reacties