Like & follow! Influencer marketing voor B2B-bedrijven

brand
influencer marketing

Like & follow! Influencer marketing voor B2B-bedrijven

Tijdens de pandemie hebben veel bedrijven hun gehele marketingstrategie geüpdatet. Dat heeft voor sommigen erg positief uitgepakt. Goede marketingstrategieën maken het runnen van een bedrijf veel simpeler. Het geeft richting aan je ontwikkelingen en zorgt ervoor dat je een positieve relatie met je klanten opbouwt. Deze aspecten zijn nog belangrijker voor B2B bedrijven omdat individuele klanten een verschil van dag en nacht kunnen maken. Influencer marketing is één van de meest succesvolle strategieën voor het opbouwen van professionele zakenrelaties.   

Wat is B2B influencer marketing?  

B2B influencer marketing is een geraffineerde strategie die gebruik maakt van influencers om je producten bekendheid te geven bij potentiële klanten. Dat betekent dat bekende mensen openlijk gebruik maken van jouw producten/diensten of deze actief aanprijzen. Deze strategie wordt door steeds meer bedrijven gebruikt en 82% van hen zegt dat het succesvol is. Het helpt om de reputatie van je merk te verbeteren en meer bekendheid te krijgen voor je naam en visie. Daardoor wordt het makkelijker om nieuwe klanten te trekken en meer te verkopen.   

influencer marketing

Wat zijn B2B influencers?  

Influencer marketing is een fenomeen dat al tientallen jaren wordt gebruikt. Misschien herinner je nog de tv-reclame waarin schaatser Rintje Ritsma de zeep van Sanex of kaas van Milner aanprijst met zijn gespierde lichaam. Tegenwoordig zijn er duizenden mensen die een grote groep volgers hebben op hun Facebook, Instagram of andere social media page, blog of YouTube kanaal. Hun volgers zijn vaak super loyaal aan dergelijke typetjes en potentiële klanten hebben veel meer vertrouwen in zo’n persoon dan in (de reclame van) een bedrijf. Een onderneming kan gemakkelijk nieuwe klanten werven door hen als influencers te gebruiken.  

Het verschil tussen B2B en B2C gebruik van influencers 

Er is een enorm verschil tussen de influencers die effectief zijn voor ondernemingen die aan het publiek verkopen (B2C) en influencers voor ondernemingen die andere bedrijven als klant hebben (B2B). Bekende figuren uit de sport, showbizz en social media wereld kunnen heel veel individuele klanten bereiken. Deze mensen hebben echter niet veel invloed bij de managers en inkoopverantwoordelijken van bedrijven. Om hen te bereiken moet je zoeken naar bijvoorbeeld experten in jouw niche of industrie, professionele referenten, internationale bedrijfsleiders, werknemers van bekende bedrijven in je vakgebied, andere klanten en professionele influencers. Hun publicaties zullen waarschijnlijk binnen een werk gerelateerde setting worden bekeken door de mensen die je wilt bereiken. 

Hoe werkt influencer marketing voor een B2B bedrijf?  

Wanneer je influencer marketing wilt inzetten voor een B2B bedrijf is het erg belangrijk dat je dat gericht doet. Influencer marketing kan een belangrijk aspect vormen van een uitgebreide marketingstrategie. Steeds meer B2B bedrijven halen grote successen in hun ROI door hun marketingstrategie specifiek toe te spitsen op bepaalde potentiële klanten. Daarbij wordt gedetailleerd onderzocht wat je onderneming precies kan bieden aan specifieke klanten zodat zij gericht aangesproken kunnen worden. Influencers helpen om andere bedrijven bewust te maken van je producten en/of diensten en hoe deze hen verder kunnen helpen. 

Je werkveld uitbreiden 

Influencer marketing is een geweldige manier om je werkveld uit te breiden. Wanneer je zeker weet dat bepaalde bedrijven iets aan je producten gaan hebben, dan kun je een influencer zoeken die precies bij jullie past. Daarnaast kun je ook gebruik maken van bekende influencers om je visie, producten of passie te delen met ondernemingen waarmee je in de toekomst een relatie zou wensen. Als een influencer bekend is in een niche die aan de jouwe grenst kan die de markt in die richting voorbereiden op je intrede. 

Waar moet je op letten bij het inschakelen van een B2B influencer?  

Uit onderzoek blijkt dat verschillende aspecten veel invloed hebben op succes bij het inschakelen van een B2B influencer. Het belangrijkste aspect binnen B2B marketing is dat het publiek relevant is. Je hoeft geen massa’s nieuwe klanten binnen te halen want voor jouw onderneming zijn één of twee goede klanten belangrijker. Daarnaast is het uiteraard belangrijk dat het publiek de influencer als betrouwbaar ziet. Wanneer iemand beslissingen maakt voor een onderneming zal zij of hij daarbij waarschijnlijk het rationele inschattingsvermogen meer waarde geven dan persoonlijke voorkeuren. Deze betrouwbaarheid ontstaat op basis van de ervaring van de influencer binnen het vakgebied.  

influencer marketing

Secundaire aspecten waar je op moet letten 

Naast de professionele relevantie van de influencer binnen je niche is het natuurlijk ook zeer welkom als deze persoon effectief werkt binnen de online community. Daarvoor kun je kijken of zijn of haar waarden overeenkomen met de visie van jouw onderneming en brand. Het helpt als ze geregeld publiceren op een platform waar je potentiële klanten te vinden zijn. Ze moeten in staat zijn om goede content te creëren en daarbinnen op een aangename manier te verwijzen naar je onderneming. Het helpt natuurlijk als ze veel volgers hebben. Mensen zullen een influencer eerder erkennen als autoriteit/professional binnen hun vakgebied wanneer zij of hij een relevant diploma of werkervaring heeft. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *