Mad Men voor als je wel een lesje marketing kunt gebruiken

brand
Mad Men tv serie

Mad Men voor als je wel een lesje marketing kunt gebruiken

Van veel tv shows kun je vaak wat leren. Ook van de hit show Mad Men die zich afspeelt in de zestigere jaren en waar het draait om een groeiend marketing bureau. Ben jij helemaal in-to marketing? Dan is deze show het zeker waard om te kijken. Voor de ware marketing fanaat is de serie namelijk dé manier om zich nog meer te verdiepen in alles wat bij marketing komt kijken naast dat het ook entertainment biedt.

Een beetje achtergrond

De Amerikaanse drama serie werd in 2007 voor het eerst uitgezonden en heeft daarna nog zeven seizoenen lang mogen voortbestaan. Bedenk maar eens hoeveel je kan leren in zeven hele seizoenen. Het draait allemaal om het hoofdpersonage Don Draper. Hij is de baas van Sterling Cooper in New York, een groeiend marketing bedrijf. Hij is een professionele copywriter en marketeer. Hij probeert een goede balans te houden tussen zijn carrière en daarnaast zijn persoonlijke leven wat zich allemaal afspeelt in de jaren zestig. Een aantal grote rollen werden tot leven gebracht door Jon Hamm, die Don Draper speelde, Christina Hendricks, January Jones en Elisabeth Moss. In 2015 kwam er een einde aan de drama serie.

Wat voor lessen zitten er verstopt in de serie?

Het draait in Mad Men allemaal om een snel groeiend marketing bedrijf, dus de oplettende kijker kan hierover veel opsteken. Er zitten genoeg momenten in de serie verstopt waar je als echte marketing fanaat veel van kan opsteken of genot uit kan halen.

Je cliënt staat voorop

De eerste les die je uit Mad Men kan leren is dat je altijd je cliënten voorop moet zetten. Zo vindt Don Draper, het hoofdpersonage, het belangrijk om het belang van de cliënt altijd te onthouden. Als marketeer verkoop je niet je marketing, maar het product dat de cliënt aanbiedt. Dat maakt hem zoń succesvolle marketeer. Je succes als marketeer bouwt namelijk voort op het succes van je cliënten. Je kunt niet groeien als je cliënten dat ook niet doen en je zult het dan ook nooit lang volhouden als je geen resultaten levert.

Begrijp je publiek

Om je cliënten te kunnen helpen, moet je ze begrijpen. In de serie wordt benadrukt dat jijzelf het product bent. Hetgeen wat jij voelt is hetgeen wat verkoopt. Don Draper begrijpt zijn publiek dan ook uitstekend waardoor hij nog meer succes mag ervaren. Hij weet precies hoe hij moet inspelen op de emoties van hen die zijn hulp nodig hebben. Hij heeft het vermogen om precies te begrijpen wat zijn publiek nodig heeft en hoe hij ervoor kan zorgen dat hij ze dat kan geven.

Speel in op de emotie

Bedenk je eens dat jouw cliënt een product wil verkopen, maar jij richt je tot het verkeerde publiek. Het product zal dan niet in de smaak vallen en ook niet verkocht worden in de mate waarop jij en je cliënt hopen. De serie benadrukt hetgeen wat we al weten, maar niet altijd bij stilstaan. Kopen is een emotionele beslissing, dus het is belangrijk om hierop in te kunnen spelen. Zonder je publiek te begrijpen, kun je dus geen producten verkopen en ben je als marketeer niet succesvol. Creativiteit komt niet uit zichzelf, het is een resultaat dat voortkomt uit het exact begrijpen van de wensen van je publiek.

Adverteren is blijdschap

Als marketeer moet je niet enkel aan je cliënt uitleggen wat jouw product inhoudt, je moet het ook verkopen. Dat doe je door duidelijk te maken dat het geluk zal brengen. Het moet iets bijdragen en je moet je cliënt dan ook kunnen vertellen wat er voor hen inzit. Hoe maakt het hun leven beter? Het is jouw taak als marketeer om dat duidelijk te maken. De beroemde quote uit de serie is dan ook niet voor niets: ‘Advertising is based on one thing: Happiness.’

Verandering is niet goed of slecht

Van de serie leren we ook dat we verandering maar moeten accepteren. We kunnen het niet ontwijken en veranderen zal dan ook altijd een onderdeel zijn van ons leven. ‘Change is neither good or bad; it simply is’, is dan ook een bekende quote uit de serie waar we het mee moeten doen. Verandering is er gewoon.

Vertel een verhaal

Don Draper geloofde er heilig in dat het belangrijk is om een verhaal te vertellen. We kunnen met anderen verbinden door verhalen en het is dus ook belangrijk om dit als marketeer te doen. Zonder verhaal ben je nergens. Don Draper is dus zo’n geweldige marketeer, omdat hij als een van de besten weet hoe je een goed verhaal vertelt. Hij kan ieder product aanbevelen door een verhaal te vertellen waardoor je gelooft dat je niet meer zonder kunt. Het verhaal moet het publiek aanspreken en intrigeren. Alleen dan is het een goed verhaal en kun je er als marketeer wat mee.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.