Past drukwerk nog wel binnen online marketing?

brand
Past drukwerk nog wel binnen online marketing?

Past drukwerk nog wel binnen online marketing?

Het lijkt een keiharde wet: wie zijn producten en diensten vandaag wil verkopen, moet een hele sterke online aanwezigheid hebben. Een aantrekkelijke website met een hoge ranking binnen zoekmachines. Een boeiende website met informatie en blogs die de aandacht vasthouden en bezoekers blijft boeien. Een gebruiksvriendelijke website die geïnteresseerden inzichtelijk coacht richting het nemen van een actie, of het nou een bestelling is of het vragen om meer informatie. Maar is dit wel genoeg?

Promotie en reclame, uitsluitend online?

Het is ook zo makkelijk en zo snel gedaan. Met één druk op de knop verstuur je een digitale mailing. Je plaatst je banners op websites waar potentiële afnemers zich ophouden en je verspreidt je boodschap via social media. Natuurlijk ben je daar dan wel aanwezig om te reageren en te adviseren, want rendement via social media haal je pas als er sprake is van echte interactie. De offline marketinginstrumenten van gisteren en eergisteren lijken bijna een kwestie van nostalgie. Kortingscoupons, gepersonaliseerde visitekaartjes, folders en brieven, ook deze instrumenten worden meer en meer digitaal. Zijn ze in fysieke vorm echt overbodig geworden?

Offline en online versterkt elkaar

Online marketinginstrumenten zijn vluchtig en niet letterlijk tastbaar. Bovendien wordt je potentiële consument ermee overspoeld. Dat maakt ze minder effectief dan ze theoretisch zouden kunnen zijn. Waar het op aankomt is de aandacht van je potentiële klant trekken en vasthouden, juist op die momenten waar je minder last hebt van anderen. De momenten van persoonlijk contact bijvoorbeeld. Persoonlijk contact in een winkel of op een beurs afsluiten met het uitwisselen van gedrukte visitekaartjes blijft altijd effectief. En wat is er mis met het overhandigen van een coupon op mooi bedrukt papier bij een aankoop in je winkel? Of meegeleverd bij je bestelling? Uiteraard staat op die coupon een code die je klant bij de volgende, online aankoop kan verzilveren. En wat denk je zelf? Als je bij een flinke bestelling een mooie brief op gekleurd papier stuurt, een brief waar overduidelijk aandacht uit spreekt, wordt de kans op een herhalingsaankoop dan niet veel groter? Aandacht, even net ietsje meer dan een ander, het blijft een effectief marketinginstrument, zeker als het tastbaar is.

Drukwerk op maat

De fysieke brief, het visitekaartje, bedrukte muismatten of billboards, ze blijven effectief omdat ze tastbaar zijn. Hierdoor versterken ze het effect van je online marketing activiteiten. En ook intern speelt drukwerk een grote rol. Gebouwen worden nu weliswaar 3D ontworpen, van draagkracht tot constructie en bouwmaterialen, maar de bouwtekeningen worden uiteindelijk op groot formaat geprint met een plotter. Ook fotografen, kunstenaars en reclamebureaus werken met plotters, om hun werk visueel te maken voor klanten. Want terwijl online steeds vaker het eerste contactmoment vormt met klanten, vormt offline drukwerk een essentiële schakel in het binnenhalen van de klant: je wilt het beloofde eindproduct vooraf zien en kunnen voelen. Zet drukwerk dus zeker als kanaal in je business model, want het sorteert absoluut een positief effect bij je klanten.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *