Sticker marketing tips: zo blijft je bedrijf plakken bij klanten

brand
Sticker marketing tips

Sticker marketing tips: zo blijft je bedrijf plakken bij klanten

Sticker marketing is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je je onderneming onder de aandacht van consumenten wilt brengen. Toch is het een zeer effectieve vorm van marketing. Hoewel ook online marketing belangrijk is, gebeurt slechts 23% van alle consumentenbestedingen online. De rest gebeurt offline. Het is niet voor niets dat je in winkelcentra raam stickers en posters met “SALE” ziet hangen. Hieronder lees je meer over de voordelen van sticker marketing en hoe je het maximale uit je stickers kan halen. 

De 3 voordelen van sticker marketing

Retail marketing lokale marketing met stickers

Sticker marketing is een interessante manier om je onderneming lokaal onder de aandacht te brengen. Stickers hebben een aantal voordelen:

  1. Stickers zijn goedkoop: Een online advertentie in Google Adwords kost je al gauw € 0,35 per klik. Voor datzelfde geld kan je ook een sticker laten drukken die klanten blijven aanspreken.
  2. Stickers kennen vele toepassingsmogelijkheden: Waar folders met een specifiek doel worden gedrukt, daar kan je stickers op verschillende manieren inzetten. Je kan ze uitdelen op evenementen, op verpakkingen of de ruit van je winkel plakken, als cadeautje aan klanten geven en op verschillende plaatsen in de openbare ruimte plakken. Vraag voor het laatste wel eerst toestemming, anders loop je het risico een boete te krijgen.
    Stickers zijn een vorm van mond-tot-mondreclame: Een klant die een sticker van jouw bedrijf op zijn agenda, waterflesje of auto plakt, vertelt daarmee aan anderen dat hij of zij een tevreden klant is. Betere reclame voor je bedrijf kan je niet krijgen.
    4. Stickers worden niet direct als reclame ervaren: Consumenten worden de hele dag door overspoeld door reclames en kunnen daar een beetje moe van worden. Stickers worden minder snel als reclame ervaren, maar juist als een leuk cadeautje. Stickers zijn vooral geschikt voor korte teksten, logo’s en afbeeldingen. Als je klanten uitgebreider wilt informeren over je producten en diensten, dan kan je beter voor een folder kiezen.

5 Tips om het maximale uit stickers te halen

Stickermarketing toepassingen

  1. Plak er op raak: Plak stickers met je bedrijfslogo op verzenddozen, brieven, folders, verpakkingen en koffiebekertjes. De stickers worden dan niet alleen gezien door klanten, maar ook door bijvoorbeeld postbezorgers. Zo vergroot je op een goedkope manier de naamsbekendheid van je bedrijf. Ook door het bestickeren van je auto bereik je dagelijks een groot publiek.
  2. Gebruik raamstickers: Raamstickers met speciale acties op de ruiten van je winkel of horecaonderneming werken uitnodigend. Zij geven kleur aan je bedrijfspand en maken potentiële klanten nieuwsgierig. Raam stickers laten zich gemakkelijk aanbrengen en ook weer verwijderen als het tijd is voor een nieuwe actie.
  3. Verspreid kortingsstickers: Stickers hebben een magische werking op mensen. Een 20% kortingsticker die klanten op een product naar keuze kunnen plakken, roept vaak meer enthousiasme op dan een aankondiging van diezelfde 20% korting in een folder of op een website.
  4. Geef stickers cadeau: De beste stickers zijn stickers die niet uitsluitend als reclamemateriaal dienen, maar ook leuk zijn voor klanten om cadeau te krijgen. Optische illusies en slogans doen het altijd goed.
  5. Combineer stickers met online marketing: Vermeld op de sticker het adres van je website of laat er een QR code op drukken, zodat klanten direct meer informatie kunnen krijgen over een actie of product. Sticker marketing werkt ideaal om je lokale aanwezigheid door te zetten naar je online aanwezigheid. Anders gezegd: het geeft je online marketing een lokale aanwezigheid. Werkt helemaal perfect als je ook gratis Wifi aanbiedt.

Reacties

2 Reacties
  • piet schreef:

    super handig om reclame te maken.

  • Pim schreef:

    Dankjewel voor dit artikel over stickerreclame. Je hebt gelijk dat stickers een goedkope vorm van reclame zijn. Het reclame maken gaat ook vanzelf, omdat mensen er toevallig aan voorbijlopen, of omdat je ergens rondrijdt.

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.