Trends in ondernemen: Meebewegen of blijven doen wat werkt?
Er zijn honderden verschillende strategieën voor succesvol ondernemen. Sommige bedrijven volgen elke trend terwijl anderen het juist simpel houden en blijven doen wat al jaren voor hen werkt. Het is niet mogelijk om met zekerheid te zeggen wat beter werkt voor jouw onderneming. Dit is namelijk van allerlei verschillende factoren afhankelijk. Uiteindelijk heeft elk bedrijf er profijt van om trends te gebruiken voor het vergroten van naamsbekendheid en klantenrelaties. Of het de investering van tijd en moeite ook waard is kun je alleen zelf zeggen nadat je het geprobeerd hebt.
Wat zijn trends in ondernemen en wanneer zijn ze belangrijk?
Een trend ontstaat wanneer mensen massaal geïnteresseerd raken in een nieuw fenomeen. Je kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan Pokémon. Dit spel is binnen no-time zo snel gegroeid dat iedereen ervan gehoord heeft. Veel bedrijven hebben op die trend ingespeeld met mediaberichten, beschikbare Pokéstops, oplaadpunten en wifi zodat mensen bij hen konden blijven spelen. Zo konden deze ondernemingen informatie delen over hun producten en diensten terwijl mensen dankbaar waren voor hun service.
Verschillende soorten trends
De Pokémon trend kwam razendsnel op en is ook vlug weer overgewaaid. Andere trends houden wat langer aan. Je kunt daarbij denken aan bijvoorbeeld nieuwe technologieën die milieuvriendelijk zijn, de No-Code webapps die steeds populairder worden, het gebruik van Micro-Influencers of het toetreden van kleine entrepreneurs tot het ‘Internet of Things’ (IoT). Je kunt verschillende nieuwe trends volgen via sociale media platformen zoals Twitter. Daar word je op de hoogte gehouden over bepaalde onderwerpen mits je zorgt dat je Tweetdeck dashboard goed ingesteld is.
Trends zijn belangrijk als ze echt zijn en relevant voor jouw onderneming
Het kost uiteraard wat moeite om alle tweets te filteren zodat alleen de belangrijke trends overblijven. Dat doe je aan de hand van twee hoofdcriteria. Ten eerste moet het natuurlijk gaan om een echte ontwikkeling of trend – niet een gerucht over iets. Daarnaast is het belangrijk dat je volgers interesse hebben in de trends die je gebruikt om jezelf te laten zien. Wanneer zij geen interesse hebben in het onderwerp verlies je juist aandacht.
Wat is de ‘window of opportunity’ precies en hoe past dat bij het ondernemen?
De ‘window of opportunity’ is een korte, meestal snel voorbijgaande periode waarin je een specifieke mogelijkheid hebt. Wanneer nieuwe trends de interesse van je klanten en volgers wekt, kun je dit gebruiken om meer naamsbekendheid en klantenbinding te creëren voor je onderneming. De ‘window of opportunity’ is in dit geval het tijdsbestek waarin mensen actief op zoek zijn naar – of passief interesse hebben in – bepaalde informatie of diensten. Als je deze kunt bieden dan heb je de mogelijkheid om daarmee de aandacht te vestigen op je producten of diensten. Zo vormen veel mensen een positieve link met jouw onderneming.
Laat tijd vrij in je planning om op nieuwe trends in te spelen
Het volgen van en inspelen op trends vergt een investering van tijd en moeite. Als je optimaal gebruik wilt maken van deze gouden ondernemingsstrategie, dan moet je zorgen dat je flexibel kunt reageren op nieuwe ontwikkelingen. Sommige trends komen snel op waardoor je er direct iets mee moet doen, anders is je ‘window of opportunity’ voorbij. Zo gauw andere ondernemingen de vraag naar informatie of diensten verzadigen heb je er niets meer aan. Je kunt zorgen dat je er altijd als één van de eersten bij bent door elke dag wat tijd vrij te plannen. Daarin kun je kijken naar nieuwe trends en daarop reageren. Je kunt bijvoorbeeld spontaan een relevant blog schrijven of een andere passende actie ondernemen.
Op welke manier kun je efficiënt inspelen op trends als onderneming? Wat is daarvoor nodig?
Uiteindelijk draait veel om het vinden van de juiste niche. Daarbinnen kun je jouw producten of diensten verkopen aan een publiek dat er gelukkig van wordt. De kenmerken van je volgers kunnen je een idee geven van de aanpak die geschikt is voor jouw bedrijf. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je enorm geïnteresseerd bent in duurzaam ondernemen en investeren in projecten die het milieu beschermen. Als dit ook geldt voor je volgers dan kun je veel aandacht vestigen op je onderneming door trends te volgen die met dit thema te maken hebben. Wanneer jij degene bent die de nieuwste ideeën introduceert bij je volgers dan gaan ze je zien als een bron van kennis op het gebied.
Hoe weet je wat je volgers willen?
Het is uiteraard makkelijker om te bepalen welke aanpak voor jouw publiek relevant is als je ervoor zorgt dat je volgers ongeveer dezelfde interesses hebben als jij. Dat is echter vaak niet het geval, of het verandert met de jaren. Het is daarom belangrijk om een beetje bij te houden wat je volgers interesseert. Dat doe je door reacties te pijlen en antwoorden te lezen. Als je een idee hebt van hun interesses wordt het veel makkelijker om te bepalen welke trends in ondernemen de moeite waard zijn om te volgen.
https://www.youtube.com/watch?v=pQS2kxJtxMs
Reacties