Waarom online recruitment? Drie hoofdredenen

brand

Dat het vandaag de dag niet meer gangbaar is om je vacatures alleen maar in een krant te plaatsen, maar ook online, zal voor niemand nieuws zijn. Ieder bedrijf weet zo onderhand wel dat online een onmisbaar kanaal is in de zoektocht naar nieuw, kwalitatief hoogwaardig personeel. Online recruitment betekent echter meer dan alleen je vacature op een website droppen. Goede online recruitment bestaat uit een weldoordachte mix van verschillende vormen en kanalen waarmee jouw vacatures onder de aandacht worden gebracht en worden verspreid.

Zo kun je je vacatures deel uit laten maken van jouw company branding op platforms als Instagram en Twitter. Maar ook Facebook en natuurlijk LinkedIn zijn platforms waar online recruitment aan de orde van de dag is. Waarom zou je hier als ondernemer aan meedoen? Is het niet alleen maar veel gedoe, zo’n online recruitment campagne? We overtuigen je graag aan de hand van drie steekhoudende argumenten.

1. Met online recruitment heb je controle

De ‘oude’ manier van personeel werven komt min of meer neer op het plaatsen van je vacature en dan maar afwachten of je reacties krijgt. Een goede online recruitment strategie biedt jou en je bedrijf veel meer controle over je wervingsproces. Je kunt je veel meer richten op je gewenste doelgroep (denk aan de uitstekende filtermogelijkheden op LinkedIn!) en je ziet op platforms als Twitter en Facebook direct wat het bereik van jouw wervingscampagne is. Daar kun je op inspelen. Ook krijg je, als het meezit, veel feedback en andere reacties op je vacatures. Dat brengt ons bij argument twee:

2. Je kunt continu bijsturen en verbeteren

Het mooiste van online recruiten is de constante stroom aan interactie met je doelgroep. Je potentiële kandidaten laten je weten wat ze van je merk of bedrijf vinden en geven hun mening over je vacature. Dan is het natuurlijk wel zo sympathiek om ook met de reageerders in gesprek te treden! Zorg dus dat je zelf actief deelneemt aan de interactie. Het mooiste wat er kan gebeuren: mensen die je niet kent gaan jouw vacatures pro-actief onder de aandacht brengen bij hun bekenden die, volgens hen, goed bij de functie passen. Zo maak je optimaal gebruik van andermans netwerk, beter kan niet!

3. Je vindt online sneller degene die je zoekt

Geen enkele ondernemer wordt blij van vacatures. Het liefst heb je ze allemaal zo snel mogelijk ingevuld. Wanneer je je recruitment zoveel mogelijk verlegt naar online kanalen, ga je echt ervaren hoe snel je meters kunt maken. Niet alleen het plaatsen, onderhouden en verwijderen van vacatures is in mum van tijd gebeurd; het hele traject van aanmeldprocedures en publicatietermijnen wordt vele malen dynamischer en dus sneller. Als jouw bedrijf snel online bereikbaar is, is de drempel om te solliciteren voor potentiële kandidaten ook een stuk lager en sneller te nemen. Zo’n sollicitatie (of vraag over een vacature) landt eerder bij de juiste persoon en kun je ook weer sneller van een goede repliek voorzien. Je merkt het al: dat lege bureau is uiteindelijk gewoon veel sneller weer bemand.

Let wel: online recruitment betekent niet alles maar zoveel mogelijk digitaal en geautomatiseerd doen. Echte toppers benader je altijd persoonlijk, of dat nu digitaal of via telefoon of zelfs via de post is. Persoonlijk contact is tweerichtingsverkeer, waardoor je sneller afstemt en ontdekt of er een goede match is voor een eerste gesprek. Zeker voor managementfuncties is het verstandig om een management consultancy bureau in te schakelen dat bekend is met de doelgroep.

DOWNLOAD het e-book: Gevonden! 43 online recruitment tips voor website, content en social media

+ BONUS! Vijf tips voor een efficiënte fotoshoot

43 online recruitment tips

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *