De zes trends voor boekhouden in 2020

brand

De boekhouding doen: stoffiger dan dat wordt het haast niet, toch? Terwijl ook op het gebied van accountancy een hoop trends en ontwikkelingen waarneembaar zijn. Daarmee hoeft het bijhouden van de boekhouding in 2020 allerminst een stoffige aangelegenheid te zijn. We gingen voor je op jacht.


1. Digitale hulp

Je bonnetjes fotograferen via een app, bedragen die automatisch doorlopen in je winst- en verliesrekening en je bankrekening koppelen aan je boekhouding zodat alle bij- en afschrijvingen automatisch verwerkt worden; in het digitale tijdperk hoef je helemaal niet meer zo veel zelf te doen. Eén keer alles goed neerzetten en er dan jarenlang gemak van hebben, dat is het idee. Die digitale hulp gaat steeds verder: facturen van leveranciers kun je tegenwoordig al automatisch laten verwerken zodat je ook daar geen omkijken meer naar hebt. Klinkt het wellicht een beetje spannend, een systeem dat met ‘jouw’ bankrekening aan de haal gaat? Mogelijk, maar de toekomst moet ook een beetje spannend zijn, nietwaar?

Nu ben ik zelf sinds een jaar overgestapt van Excel naar Moneybird, een populair boekhoudprogramma dat erg compleet is (en toch scherp geprijst). Deze video laat zien hoe je inkoopfacturen en bonnetjes snel verwerkt. Andere boekhoudpakketten zullen ongetwijfeld dezelfde functionaliteiten bieden in 2020.

2. Security

De keerzijde van al die technologische ontwikkelingen: je wilt niet dat jouw data in verkeerde handen vallen. Security wordt in 2020 een immens belangrijk thema binnen de accountancy. Je bedrijf gegijzeld zien worden omdat de boekhouding via ransomware ontoegankelijk is gemaakt, het wordt ondertussen de grootste nachtmerrie van iedere ondernemer. Gedegen beveiliging én goed getraind personeel zijn de enige middelen die het risico op zo’n doemscenario kunnen verkleinen. Waarschijnlijk gaan we nog wel een aantal schrijnende gevallen op het journaal voorbij zien komen in 2020.

3. Machine learning

En daar wordt het nog een tikje spannender: door machine learning toe te passen op je administratie krijgt jouw boekhoudsoftware voorspellend vermogen én het vermogen om onregelmatigheden te signaleren. Gekke transacties vallen direct op en je kunt bij wijze van spreken nu al de balans van volgende maand opmaken. Op het gebied van boekhoudsoftware gebeurt er veel, héél veel, dus de ondernemer die het zichzelf daar iets gemakkelijker wil maken, oriënteert zich op een veelzijdig pakket met alle gemakken van dien.

In deze video zie je hoe een (Amerikaanse) dienstverlener genaamd Botkeeper AI inzet voor boekhouding. En terwijl deze video al uit november 2018 is, kun je dit soort slimme AI-toepassingen nu ook in Nederland gaan verwachten.

4. Instant payment

Wachten op je geld is een vervelend gevoel en het goede nieuws is dat het aantal keren dat je dat zal overkomen in 2020 weer verder gaat dalen. Door betere IT-voorzieningen is het interbancaire betaalverkeer de laatste jaren grondig verbeterd. In 2020 gaan we zien dat overboekingen tussen banken een paar seconden gaan duren in plaats van een paar uur, ook ‘s avonds en in het weekend. Dat opent de deuren voor échte realtime boekhouding: klant heeft betaald = geld staat op jouw rekening.

In de retailsector, gericht op B2C én B2B, zijn hier allerlei spannende ontwikkelingen in waarin techreus Amazon het voortouw neemt. Met innovaties in gezichtsherkenning, computer vision, sensor fusion en deep learning weet Amazon Go het betaalproces uit de winkelervaring te halen. Hoe belangrijk dat is voor het retailsucces, kun je ook zien aan Starbucks. Toen het koffiebedrijf achterhaalde dat zijn klanten vooral cadeaukaarten kochten om snel af te kunnen rekenen, zette Starbucks fors in op een loyaliteitsprogramma inclusief betaalsysteem. Het Starbucks Reward Program is het meest succesvolle loyaliteitsprogramma vandaag.

5. Meer dienstverlening door banken

Voor iedereen die geen boekhouder inhuurt of boekhoudpakket aanschaft, is er natuurlijk altijd nog de dienstverlening van banken zelf, en die dienstverlening is groeiende. Dan gaat het zowel om gratis diensten als om betaalde hulp. Met PSD2 kun je bijvoorbeeld sneller met klanten en leveranciers bancaire zaken afwikkelen zonder dat de bank hier nog tussen hoeft te zitten. Daarnaast bieden steeds meer banken gratis tools en overzichten waarmee je inzicht verwerft in uitgaven en inkomsten op je lopende (zakelijke) rekening. Voor veel zzp’ers kan dit al voldoende zijn om het doen van de boekhouding ernstig te vereenvoudigen.

Benieuwd wat PSD2 precies inhoudt?

Door PSD2 kunnen nieuwe dienstverleners toegang vragen tot jouw financiële gegevens en daar allerlei interessante diensten voor aanbieden. Zoals bijvoorbeeld het automatisch achterhalen van dubbel betaalde facturen.

6. Analyseren in plaats van registreren

De vele trends op het gebied van boekhouding zijn uiteindelijk samen te vatten in één algemene trend: het doen van de boekhouding wordt in de toekomst meer een kunst van analyseren in plaats van registreren. Getalletjes van papier overkloppen in een Excelsheet, daarvoor gebruiken we in de nabije toekomst allemaal slimme software. Het gaat erom of je als ondernemer ook vervolgens iets doet met al die automatisch gegenereerde informatie. Het resultaat van je boekhouding is dan niet langer slechts een kloppend kasboek, maar ook een gedegen analyse van je geldstromen en waar je verbeteringen zou kunnen doorvoeren.

Dat is voor accountants en boekhouders de overkoepelende trend van de afgelopen jaren: hun toegevoegde waarde verschuift van invoeren en controleren naar analyseren en advies geven. Want met de slimme boekhoudpakketten die er nu op de markt zijn, is het slechts een kwestie van tijd voordat het gros van de ondernemers zelf het inkloppen doen. Deze shift betekent voor accountants en boekhouders dat ze meer op de voorgrond zullen moeten treden, zich laten horen en een goed verhaal neerzetten. Contentmarketing in de financiële sector is daarom sterk stijgende, zo merken we.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.