Facebook voor online recruitment: 6 tips
Iedereen zit op Facebook, dus de keuze voor Facebook voor online recruitment lijkt logisch. Maar het is geen LinkedIn, het is massaler en niet bedoeld voor B2B. Gebruikers scrollen door hun tijdlijn op zoek naar sociaal contact en vertier, niet naar bedrijven of wollige bedrijfspresentaties. Dus hoe vertel je nu je corporate story? Simpel. Focus op passie. Want passie is wat werk en privé verbindt. Met deze zes tips zet je Facebook praktisch in voor je online recruitment.
- Weet jij nog iemand die zoekt naar een baan als x? Het sociale aspect van Facebook zorgt ervoor dat mensen sneller dan op LinkedIn reageren en mensen noemen (“mentioning”). Met de insteek weet jij nog iemand spreek je potentiële kandidaten én hun netwerk aan.
- Laat je bedrijfscultuur zien. Geef een kijkje achter de schermen, laat je werknemers zien en de gave dingen die ze doen. Dus: een doosje bonbons dat een blije klant kwam brengen, Nienke op administratie die zorgt voor de snelle betaling of de reparatie van een windmolen. Dit zorgt voor indirect contact (interactie) waarmee je ook passief werkzoekenden bereikt.
- Ga live. De optie Facebook Live maakt een live videoconnectie. Jouw Facebookvolgers krijgen direct melding en kunnen reageren met emoticons of berichten. Te gebruiken voor events, openingen, concerten, een bedrijfspresentatie, vragen beantwoorden of een live-tour als een soort open dag. Spannend? Zeker, maar ook interessant voor je volgers!
- Aparte werken-bij Facebookpagina. Zeker bij grotere bedrijven kan het verstandig zijn om naast de gewone bedrijfspagina, een aparte werken-bij Facebookpagina aan te maken. Hierdoor schrik je merkfans niet af met vacatures.
- Interactie voor meer bereik en feedback. Net als op LinkedIn zorgt interactie ervoor dat een bericht door meer mensen wordt gezien. Stel dus vragen en prikkel met leuke content die uitnodigt tot reageren. Je krijgt er namelijk ook waardevolle feedback mee.
- Adverteren. De mogelijkheden op Facebook zijn ongekend. Je kunt op Facebook adverteren op demografie, interesses, gevolgde pagina’s, vrienden van jouw volgers, et cetera. Hiermee kun je uitermate gericht gaan zoeken, zoals bijvoorbeeld: vrouwen, 20-25, mbo-niveau, getrouwd met kinderen, geïnteresseerd in beauty en mode, omgeving Nijmegen.
Reacties