Hoe kies je de beste webhosting?

brand
Webhosting selectie

Hoe kies je de beste webhosting?

Elke startende ondernemer krijgt vroeg of laat te maken met het willen opzetten van een eigen website. De eerste stap die dan gezet moet worden, is de selectie van een webhosting-bedrijf. Vooral als je niet heel erg thuis bent in de ICT, kan dat lastig zijn. Want hoe doe je dat, zo’n bedrijf kiezen? Wat behelst webhosting eigenlijk precies? En waar moet je op letten als je op zoek gaat naar de voor jou ideale partij?

Wat is webhosting precies?

In vrijwel alle gevallen omvat webhosting wel wat meer dan alleen een plek op het internet waar je jouw website kunt onderbrengen. Een hosting-bedrijf zorgt er bijvoorbeeld voor dat jouw data op een veilige plek staat, die beschermd wordt tegen hackers en andere gevaren van buitenaf. Daarnaast kun je een hostingpakket uitbreiden met allerlei services die je nodig hebt voor jouw website. Denk aan een e-mailadres, functionaliteiten voor op je website (zoals een webshoptool of een forumtool), maar ook telefonische support als je hulp nodig hebt.

Deze (Engelstalige) video legt je in vijf minuten alle aspecten van webhosting uit:

Uiteraard biedt het ene hosting-bedrijf meer of afwijkende diensten aan ten opzichte van andere. Het is dan ook belangrijk om een partij te kiezen die aansluit bij jouw behoeften en voorkennis. Complete ontzorging is bijvoorbeeld ook mogelijk middels zogeheten “managed webhosting“.

Belang van een goede webhosting-partij

Webhosting

Lukraak het goedkoopste webhosting-bedrijf uitzoeken en daar een domein kopen, is vrijwel altijd een slecht idee. Ook als je wellicht niet zoveel belang hecht aan jouw website, is het altijd goed je te verdiepen in de partij waarmee je overweegt in zee te gaan. Dat belang is voor elke ondernemer anders en hangt in grote mate af van het doel van jouw website. Heb je een autogarage en is je website voornamelijk bedoeld om je contactgegevens en tarieven inzichtelijk te maken? Dan is je website waarschijnlijk minder belangrijk voor de vitaliteit van jouw bedrijf dan wanneer je een webshop hebt. Als je website in zo’n geval bijvoorbeeld offline zou gaan, om welke reden dan ook, betekent dat direct dat je geen inkomsten meer hebt.

Een webhostingpakket aanschaffen is dan ook altijd een kwestie van kosten en baten, maar in alle gevallen geldt: weinig geld betalen voor slechte service is wellicht goedkoop, maar je hebt er alsnog niets aan.

Waar begin je met kiezen?

De keuze voor de ideale partij begint met het opstellen van jouw wensen en behoeften. Daarvoor definieer je eerst het primaire doel van jouw website. Mogelijk heb je verschillende doelen met je website; schrijf die dan allemaal op. De doelen van jouw website bepalen de functionaliteiten en services die je in je webhostingpakket wilt terugzien.

Probeer enigszins in detail uit te werken wat voor functies je precies nodig hebt. Als je bijvoorbeeld grote bestanden ter download wilt kunnen aanbieden, is het handig om een idee te hebben van hoeveel bestanden precies, en hoeveel gigabytes aan ruimte je dus ongeveer nodig hebt. Wil je een webshop starten, denk dan bijvoorbeeld ook na over betalingsmogelijkheden. Heb je aan één website voldoende, of wil je er meerdere kunnen hosten op één pakket? Zo ja, hoeveel dan? En hoeveel dataverkeer moet er via jouw website kunnen plaatsvinden? Heb je een WordPress-plugin nodig om de website te kunnen bouwen, of ga je dit op een andere manier (laten) doen? Werk al deze wensen zo nauwkeurig mogelijk uit, voor zover mogelijk.

Waar moet je daarna op letten?

managed webhosting

Nu je op papier hebt wat er minimaal in jouw hostingpakket moet zitten, kun je verschillende partijen onderzoeken en mogelijkheden vergelijken. Maar niet iedere partij die in al jouw wensen voorziet, is automatisch perfect. Er zijn nog meer, algemene, aspecten om te overwegen.

Afgezien van de periodieke kosten, zijn er wat betreft het contract dat je afsluit vaak verschillen in contracttermijn, annuleringstermijn en mogelijkheden om te up- of downgraden. Het is wellicht fijner om iets meer te betalen, maar dan wel een flexibel contract te hebben dat je eenvoudig kunt aanpassen, zonder veel administratieve rompslomp.

Een ander belangrijk aspect is de helpdesk. Vooral als je zelf geen bergen ICT-kennis hebt, is het fijn als er een dagelijks eenvoudig bereikbare helpdesk is, die je liefst zowel per livechat, mail als telefoon kunt raadplegen. Niets is vervelender dan er op vrijdagavond tijdens downtime van je website achter komen dat de helpdesk pas maandag weer bereikbaar is.

Verdiep je ook altijd even in ervaringen van anderen met de partij die je overweegt in de arm te nemen. Zijn er veel klachten, of overwegend goede ervaringen? Worden problemen opgelost? Zijn er veel issues met downtime of trage sites? Een uurtje speuren op internet levert je een prima beeld op en kan je een hoop ergernis besparen.

Als je eenmaal een goed gevoel hebt bij een partij die aan al jouw wensen voldoet én de service biedt die jij nodig hebt, is het verstandig eerst eens contact met ze op te nemen om jouw wensen te bespreken. Vooral als je geen of weinig ervaring hebt met het bouwen van websites, is het goed om te peilen welke ondersteuning je precies kunt verwachten. Voelt alles na dat gesprek nog steeds goed? Dan kun je met een gerust hart van start!

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.