Internationale marketing: drie tips voor een snelle start
Ga je internationaal met je bedrijf? Door globalisering is het steeds makkelijker om zaken te doen in het buitenland. Technisch gezien kun je vandaag een Duitse website opzetten en via diverse platformen de volgende dag zakendoen in Duitsland. In de praktijk is het vaak minder makkelijk. Hoewel het relatief makkelijk is om een nieuwe markt te betreden, blijft het een grote uitdaging om de juiste doelgroep in een vreemd land te bereiken.
Een goedlopend bedrijf in Nederland staat niet garant voor succes in het buitenland. Je besteed veel tijd en aandacht aan je Nederlandse marketing, als je succesvol wilt worden in het buitenland moet je net zo hard werken aan je marketing in dat land.
Drie tips voor internationale marketing
Als je internationale ambities wil waarmaken moet je bedrijfsdoelstellingen maken. Op basis van je bedrijfsdoelen maak je een marketingstrategie.
Tip 1: lokaliseer je website
Je website is het hart van je strategie. Een van de meest voorkomende fouten is dat er te weinig tijd en aandacht wordt besteed aan het vertalen en lokaliseren van de website.
Je kunt ervoor kiezen om de content gewoon te vertalen. Je laat de Nederlandse brontekst vertalen naar de taal van het land waar je je gaat vestigen, het Frans bijvoorbeeld. Je zakenpartner zal zich herkennen in de content, maar het blijft een Nederlandse website met Franse tekst.
Het lokaliseren van je website gaat een stap verder. Bij website lokalisatie wordt de complete web experience afgestemd op de gebruiken en cultuur van een specifieke regio en bijbehorende doelgroep. Besteed je de vertaling uit? Kies dan voor een vertaalbureau met kennis van lokalisatie.
Tip 2: kies je doelgroep zorgvuldig
In Nederland richt je je op een afgebakende doelgroep. Om je internationale marketing succesvol uit te voeren is het superbelangrijk om je strategie af te stemmen op een specifieke doelgroep.
Het is bijna nooit mogelijk om je Nederlandse doelgroep over te nemen voor je internationale site. Dit komt door cultuurverschillen.
Een buyer persona kan hierbij helpen. Door je contentmarketing af te stemmen op een buyer persona, word je gedwongen om campagnes te creëren die naadloos aansluiten op je doelgroep.
Tip 3: Zet de juiste kanalen in
Ga je zakendoen in Duitsland? Let dan goed op, de cultuurverschillen zijn groot. Het is dus niet gezegd dat de strategie waarmee je in Nederland succesvol bent, in Duitsland ook het gewenste resultaat oplevert.
Als je met online marketing aan de slag gaat om je Duitse doelgroep te bereiken, is het belangrijk dat je als een betrouwbare partner overkomt. Je website moet er verzorgd uitzien en de content moeten foutloos geschreven zijn. Een website met een .de-extensie zorgt voor vertrouwen.
In Duitsland is SEO erg belangrijk. Om organisch traffic te genereren met zoekmachine optimalisatie kun je SEO-bureau inhuren. Een SEO-bureau heeft als doel om webpagina’s zo hoog mogelijk te laten scoren op de zoekresultatenpagina.
Het is belangrijk dat je verschillende kanalen inzet als je internationaal gaat. Per land en per doelgroep verschilt het kanaal waarop je de nadruk moet leggen. Waarschijnlijk zijn dat andere kanalen dan in Nederland.
Reacties