Tips voor beginnende webshops: zo zet je B2C e-commerce succesvol in
Online shoppen wordt steeds populairder. Het is dus niet zo gek dat steeds meer ondernemers kiezen voor een webshop gericht op consumenten, oftewel B2C e-commerce. Maar het opzetten van een webshop is niet altijd even makkelijk. Veel beginnende ondernemers hebben weinig budget, kennis en ervaring. En dat zorgt ervoor dat het verwachte of gehoopte succes niet wordt behaald. Hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw webshop wel een succes wordt?
Vind jouw B2C niche
Het is belangrijk dat je begint met een goede basis. Dit begint met het vinden van jouw niche. Wat wil je precies verkopen? Kies een zo specifiek mogelijke productgroep. Hiermee kun je je onderscheiden en dat is heel belangrijk in de overvolle wereld van e-commerce.
Vind jouw ideale klant
Als je jouw niche hebt gevonden is het verstandig om na te gaan wie jouw ideale klant is. In een buyer persona schets je een beeld van wie jouw klant is. Het is belangrijk dat je weet wie je aanspreekt en je jouw boodschap en toon kunt aanpassen aan jouw ideale klant. Ook leer je zo te kijken vanuit het perspectief van de klant en weet je welke problemen van jouw buyer persona jij kunt oplossen met jouw producten. Wil je scoren met e-commerce, dan besteed je hier voldoende tijd aan vóórdat je begint.
Wie is jouw concurrent?
Als je jouw buyer persona hebt gemaakt, is het belangrijk om een concurrentieanalyse te maken. Wie is jouw concurrent? Wat doen zij goed? Wat doen zij minder goed en kun jij beter doen? Kijk naar hoe ze dezelfde doelgroep aanspreken, hoe ze hun product brengen en welke kanalen ze inzetten. Zitten ze op Facebook? YouTube? Instagram? Hebben ze een nieuwsbrief? Hoe scoren ze in Google?
5 tips voor meer succes met je webshop
- Profileer jezelf als kennis-expert. Geef relevante tips en informatie omtrent jouw product: als de klant het gevoel heeft dat jij een expert bent in jouw vakgebied en je bereid bent om deze informatie te delen, zal hij sneller geneigd iets bij je te kopen. Een blog is het ideale platform om jezelf als kennis-expert te profileren. Denk daarbij ook goed na over de achterliggende organisatie die nodig is om contentmarketing in je organisatie te plaatsen.
- Social proof: laat zien dat mensen tevreden zijn met wat jij aanbiedt. Bied bijvoorbeeld ruimte op je websites voor reviews. Als een potentiële klant ziet dat andere mensen tevreden zijn met wat jij aanbiedt zal hij sneller iets bij jou kopen.
- Verdiep je in SEO: Zoekmachineoptimalisatie (SEO) klinkt ingewikkeld, maar dat hoeft het niet te zijn. Zo kun je via Google Ads met de zoekwoordplanner uitzoeken welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken. Als je WordPress gebruikt kun je gebruik maken van plugins zoals Yoast om heel eenvoudig aan de slag te gaan met SEO. Besta je als webshop niet in Google, dan mis je een groot gedeelte van je potentiële omzet. SEO in combinatie met een slimme contentstrategie zorgt voor meer organisch verkeer.
- Social media: zet social media in voor promotie. Het is bij social media belangrijk dat je strategisch aan de slag gaat. Maak een social media plan, waarin je kiest welke kanalen je gaat gebruiken en hoe vaak en wanneer je hier iets wilt plaatsen. Meet die resultaten die uiteindelijk bijdragen aan je omzet: klikken naar je website en je geholpen conversie.
- Blijf in beweging: blijf op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en online marketing. Zo zorg je ervoor dat je relevant en interessant blijft voor potentiële en bestaande klanten.
Passie voor jouw product
Uiteindelijk is het belangrijkste dat je met plezier aan jouw onderneming werkt. Zoek daarom een productgroep waar je echt enthousiast van wordt. Blijf doelen stellen, durf fouten te maken en blijf jezelf vernieuwen!
Reacties