Wat doet een digital marketeer eigenlijk?

brand

Voor veel moderne bedrijven speelt het leeuwendeel van alle marketingactiviteiten zich tegenwoordig online af. Traditionele content heeft plaats gemaakt voor digitale content en dus worden traditionele marketeers vervangen door digital marketeers. Dat is niet meer dan logisch, want digital marketing is iets fundamenteels anders dan eenvoudigweg je traditionele marketinginitiatieven op een online platform uitvoeren. Het gaat veel verder dan dat.

Een scala aan mogelijkheden

Een online of digital marketeer (of volledig Engels: digital marketer) is op dagelijkse basis bezig met het zo volledig mogelijk benutten van het scala aan mogelijkheden dat de online wereld te bieden heeft. De digital marketeer gaat daarmee verder waar de traditionele marketeer ophoudt. Als digitale marketing specialist weet bij feilloos welke online middelen – e-mail-campagnes, social uitingen, SEO-content, pay-per-click-campagnes en nog veel meer – het best ingezet kunnen worden en op welk moment dat zou moeten gebeuren. Op die manier weet een digital marketeer jouw producten en/of diensten op een optimale wijze onder de aandacht te krijgen van jouw doelgroep. Soms werkt hij daarvoor samen in een marketingteam met bijvoorbeeld een social media marketeer en een content marketeer.

Digital marketeer in het marketingteam

In zo’n marketingteam houdt de digital marketeer zich hoofdzakelijk bezig met het zo goed mogelijk benaderen van jouw doelgroep. Waar de content marketeer gespecialiseerd is in het creëren van optimale content horend bij jouw producten en diensten, weet de digital marketeer die content vervolgens op de perfecte manier in te zetten. Hij weet welke mix van communicatiemiddelen het best bij jouw campagne(s) past en zet een marketingstrategie uit.

Een steeds belangrijker onderdeel daarvan is het gebruik van social media; daarvoor zet hij de kennis van de social media marketeer in, die erin is gespecialiseerd om via platforms als Twitter, LinkedIn en Instagram marketing te bedrijven. Social media marketing is een vak apart, maar maakt wel vaak een onderdeel uit van een grotere marketingcampagne. Het is daarom in ieder marketingteam zaak om de verschillende marketeers optimaal samen te laten werken, omdat ze samen verantwoordelijk zijn voor je online presence: de wijze waarop jouw onderneming online aanwezig is.

Social Media - digital marketeer

Kenmerken van een digital marketeer: functieomschrijving

Omdat een digital marketeer zich dag in, dag uit bezig houdt met het digitaal zichtbaar maken van jouw bedrijf en het creëren en warm houden van leads, is het in de eerste plaats een creatief persoon. Iedere campagne vraagt om een andere aanpak en de digital marketeer tapt bij voorkeur niet continu uit dezelfde vaatjes. Hij weet continu met frisse ideeën te komen in plaats van met oude wijn in nieuwe zakken.

In de tweede plaats is een digital marketeer een goede projectmanager. Hij zal veel moeten samenwerken met andere marketeers en met andere afdelingen binnen je onderneming. Daarvoor is goede communicatie met stakeholders noodzakelijk, dus is hij communicatief sterk. Hij moet ook goed het overzicht kunnen bewaren over grotere campagnes: marketing management. De digital marketeer moet te allen tijde op de hoogte zijn van de status van een campagne, welke radertjes aan het draaien zijn en welke vervolgstappen er nog aan komen. Ondernemerschap en een kritische blik zijn hierbij van belang.

Big data omzetten naar kansen

Data mining process and big data analysis

Een essentieel onderdeel van het takenpakket van een digital marketeer is het kunnen analyseren van het succes van je online campagnes. De data die je naar aanleiding van je marketingactiviteiten terugkrijgt, moeten door de digital marketeer feilloos kunnen worden verwerkt tot haarscherpe evaluaties en, het allerbelangrijkste, gerichte vervolgstappen. Je wilt immers een zo hoog mogelijke conversie draaien op je e-mailcampagnes en als je geld uitgeeft in ruil voor clicks, wil je ook dat je daarmee jouw doelgroep binnenhaalt. De digital marketeer is daarom, naast creatief, communicatief sterk en ondernemend, ook vooral analytisch sterk.

De digital marketeer aan het werk

Als werkgever is het van belang om je digital marketeer resultaatgericht aan te sturen. Laat hem creatief en ondernemend zijn, maar zorg voor een heldere stip op de horizon, zodat voor iedereen duidelijk is welk resultaat wordt nagestreefd. Vraag om periodieke updates over de voortgang en stel continu je doelstellingen bij. Op die manier houd je het werk voor je marketingteam uitdagend en stuw je ze richting het optimale rendement.

Digital marketeer vacatures

Wil je snel beginnen als digital marketeer? Bekijk hier een overzicht van digital marketeer vacatures.

‘Continu bijblijven bijsturen’

Thomas Lapperre over zijn rol als digital marketeer

“Ik werkte als hoofd marketing & communicatie van een klein marketingteam, waarbij ik verantwoordelijk was voor digital marketing. Destijds was het belang van e-commerce en digital marketing wel erkend, maar geen volledige invulling aangegeven. Het was een bijbaan voor mij, waar dat momenteel een functie is die is opgesplitst bij dezelfde organisatie in een fulltime performance marketeer en content marketeer. Dus hoe deed ik dat erbij? Het voornaamste was uitbesteden. Dus een hele goede externe specialist voor Google Ads, iemand van een andere afdeling voor ‘hulp’ en ‘hub’ content, iemand voor het plaatsen ervan, een externe specialist voor SEO advies. Ik stuurde aan op de cijfers uit Google Analytics, en de webshop. Zo vergeleek ik de verschillende verkeerskanalen en zag ik dat SEO het meeste opleverde qua cost per sale, gevolgd door affiliate marketing en daarna pas SEA. Daardoor legde ik de nadruk op een contentstrategie. Gekoppeld met de doorlopende marketingcampagnes vanuit het marketingteam en de ijzersterke merknaam, werd dat de langdurige strategie waar nu nog op wordt ingezet.”

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *