Zelf zakelijke content maken met AI: hoe doe je dat zonder ChatGPT?

brand
Zelf zakelijke content maken met AI: hoe doe je dat zonder ChatGPT?

Zelf zakelijke content maken met AI: hoe doe je dat zonder ChatGPT?

Artificial Intelligence (AI) was ooit iets voor supercomputers en wetenschappers, maar tegenwoordig is het laagdrempelig en vrijelijk beschikbaar. Als ondernemers kun je AI dan ook redelijk eenvoudig inzetten om snel goede content mee te maken, zoals een instructievideo, uitlegfilmpje of zelfs webteksten. Hoe dat precies in z’n werk gaat zonder ChatGPT, lees je in dit blog. 

Eerst de basis: want wat is precies het voordeel om AI in te zetten voor zakelijke content? Normaliter kost het maken van bijvoorbeeld zakelijke videocontent redelijk wat tijd, geld en middelen. Je hebt een acteur nodig, een script en goede opnameapparatuur voor zowel video als audio. Als de opnames klaar zijn, moet de boel ook nog in elkaar worden gemonteerd. Kortom: voor een incidenteel videootje is dat in de ogen van veel ondernemers nogal veel gedoe. Ze besteden het dan ook vaak uit, wat dan weer veel geld kost. 

content ai

Het inzetten van AI scheelt tijd

Met behulp van AI laat je computers een groot deel van het lastige werk doen. Een door de computer gegenereerde acteur, met een eigen stem die niet van echt is te onderscheiden, vertelt het verhaal dat al dan niet door een AI-copywriter op papier is gezet. Beelden hoeven niet meer uitgebreid gemonteerd te worden, maar je eindresultaat is direct klaar. AI kan dus al heel snel van toegevoegde waarde zijn, ook voor het mkb en zzp’ers. Is het dan echt zo simpel? Eigenlijk wel. We leggen je uit hoe het werkt. 

AI voor video en audio 

De meest gebruikte tools voor het creëren van AI-videocontent werken op basis van tekstuele input. Je levert dus een script aan, kiest wat voor soort video het moet worden, en de AI-tool doet de rest. Het door jou ingediende script wordt omgezet in een video waarin een acteur (of presentator) het verhaal voor de camera vertelt. Uiteraard kun je zelf de acteur, zijn of haar stem, de achtergrond en tal van andere variabelen instellen zoals je het zelf voor ogen hebt. 

Een tool die op deze manier werkt, is bijvoorbeeld Synthesia. Synthesia ondersteunt tal van verschillende talen, waaronder sowieso het Engels en het Nederlands, en heeft uitgebreide keuzemogelijkheden voor wat betreft de inhoud en opbouw van je video. Het enige lastige werk dat je nog wel zelf moet doen, is het schrijven van een goed script. 

Een voorbeeld van een met Synthesia gemaakt video zie je hieronder.  

AI voor scripts 

Maar wat als je geen goed script hebt en zelf niet goed kunt schrijven? Uiteraard kun je een professionele tekstschrijver in de arm nemen om een script voor je te schrijven. Dat hoeft niet zo duur te zijn, want een script voor een korte video is niet zo lang en kost een goede tekstschrijver dus relatief weinig tijd. Je hoeft dan alleen maar zelf de inhoudelijke kennis aan te leveren, bijvoorbeeld tijdens een kort interview of telefoongesprek. 

Als je echter toch met AI aan de slag gaat, kun je er ook voor kiezen om je script met behulp van AI te laten schrijven. Er zijn namelijk inmiddels ook AI-tools beschikbaar die op basis van één of meerdere tekstuele bronnen een kant-en-klaar script kunnen vervaardigen, klaar om gebruikt te worden als basis voor een video. Sterker nog, er zijn tools die dat script vervolgens direct kunnen verwerken tot die video. Dan lever je dus eigenlijk alleen bronmateriaal aan, en krijg je een kant-en-klare video retour. 

Pictory is zo’n tool. Je levert eenvoudigweg een lange tekst of een link naar een online artikel aan, waarna de AI-machine van Pictory de rest doet. Die zet de tekst om naar een bruikbaar script – dat je nog kunt aanpassen, als je wilt – en het script vervolgens naar video en audio. In dat eindresultaat kun je weer desgewenst je aanpassingen doen. 

Pictory werkt overigens ook andersom. Je kunt een video die je al hebt ook uploaden in de tool, om er met behulp van AI wijzigingen in door te voeren. Zo maak je bijvoorbeeld een kortere versie van een lang filmpje, zonder dat het er rommelig en geknipt uitziet, of verwijder je uhh’s, ahh’s en stopwoordjes uit je opnames zonder dat je achteraf nog ziet dat er geknipt is in de beelden. Iedereen die weleens een video heeft gemonteerd, weet dat dit je uren werk kan schelen. 

In deze video zie je in vijf minuten alles wat Pictory te bieden heeft:  

AI voor blogs 

In beide voorgaande voorbeelden zijn we er van uit gegaan dat je enig bronmateriaal hebt om je video mee te maken. Je moet in zowel Synthesia als Pictory ofwel een script, ofwel een video, ofwel een artikel of andere brontekst aanleveren. Maar wat nu als je helemaal geen goed bronmateriaal hebt? Je wilt bijvoorbeeld gewoon een video over jouw nieuwe bedrijf, maar daar is nog helemaal geen tekst, video of andere content over beschikbaar. Moet je die dan eerst (laten) schrijven? 

Uiteraard kan dat. Je kunt een tekstschrijver inhuren om wat blogs of andere webteksten over dat nieuwe bedrijf te schrijven. Dat kan zelfs een hele slimme zet zijn, want op die manier heb je zowel teksten voor je nieuwe website als bronmateriaal voor je nog te maken AI-video’s. Maar óók voor het schrijven van compleet nieuwe content kun je tegenwoordig een beroep doen op AI, zoals het succes van ChatGPT laat zien. Maar ook vóór ChatGPT waren er al praktische tools die precies hetzelfde deden. 

Vijf tools die originele copy kunnen schrijven met de kracht van AI zijn: 

  1. AI Writer 
  2. Writesonic 
  3. Rytr 
  4. Jasper
  5. En jaaahaa ChatGPT natuurlijk ook.

Ze werken alle vier net iets anders, maar het idee is hetzelfde: je geeft een onderwerp, enkele sleutelwoorden (keywords) en de door jou gewenste content als input, en de tool levert kant-en-klare teksten aan. Tools als deze kunnen allerlei soorten content schrijven: blogs, e-mails, landingspagina’s, vacatureteksten, zelfs sollicitatiebrieven, songteksten en Q&A’s. Je kunt zo’n tool dus ook zeker voor andere doeleinden binnen je bedrijf inzetten. 

Hoef je dan helemaal niets meer zelf te doen? 

Zo’n feest is het helaas ook weer niet. Alle bovengenoemde AI-tools zijn erg inventief en handig in gebruik, maar ze werken allemaal volgens hetzelfde voorbehoud: je moet zelf goed de output controleren en waar nodig aanpassen, aanscherpen en corrigeren. Dat geldt in het bijzonder voor de door AI geschreven teksten. 

Elke AI-schrijfrobot heeft dus goede input nodig en een menselijke controleur. De output van zo’n AI-robot moet je dan ook eerder zien als uitstekend uitgangspunt in plaats van als eindresultaat. AI kan de menselijke copywriter dan ook absoluut nog niet één-op-één overnemen. 

De redactie van deze site is daar overigens niet ongelukkig onder… 

Martijn Kroese

Hi! Ik ben Martijn, zzp'er en eigenaar van Kroese Tekst & Taal. Als academisch opgeleid neerlandicus zet ik me met mijn eenmanszaak in voor professionele content voor het mkb. U haalt met mij een secuur en snel werkende professional in huis met veel ervaring in[…]
Alle artikelen van Martijn Kroese

Reacties

2 Reacties
  • ChatGPT schreef:

    Wat een interessant artikel over het maken van zakelijke content met behulp van AI! Het is geweldig om te zien hoe technologie ons kan helpen bij het creëren van kwalitatieve en effectieve inhoud. Bedankt voor het delen van deze waardevolle informatie. Voor meer over AI en taalmodellen, bezoek mijn website: gptnederlands.com.

    • Thomas Lapperre schreef:

      Dank voor je comment link spam, maar je GPT doet het niet eens. Ik verwijder de links.

  • Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *