Contentmarketingplan voor IT-bedrijven
Een contentmarketingplan voor IT-bedrijven behelst meer dan een paar ideeën die je in wat uurtjes vrije tijd op een pagina hebt geschreven. Wanneer je de juiste strategie hanteert, kan jouw bedrijf als leider binnen de IT-branche gaan worden gezien. Een bedrijf dat van toegevoegde waarde is voor je (potentiële) klanten, omdat het constant de juiste toon weet te gebruiken, waardevolle content biedt en het publiek betrokken houdt. Een contentmarketing zet je op met een professioneel marketingbureau, met welke je een strategie uitdenkt waarmee je jouw verhaal impact kunt geven. Daar kun je tal van doelen, zoals merkbekendheid, acquisitie, lead generatie en klantloyaliteit mee behalen.
Van jouw bedrijf een autoriteit in de branche maken
Of je nu IT-oplossingen voor de gezondheidszorg, financiële sector of een andere branche ontwikkelt, om succesvol te zijn dien je over een sterke IT-marketingstrategie te beschikken. Het geheim achter je succes? Jezelf ontwikkelen tot een content leader. Dit betekent dat men je bedrijf als invloedrijk en gezaghebbend op een bepaald vlak ziet. Het bijkomende voordeel is dat je niet diep in de buidel hoeft te tasten om een strategie te (laten) ontwikkelen waarmee je dit bereikt.
De positieve effecten van jouw ontwikkeling tot content leader
Ziet men je als content leader, dan zijn daar diverse voordelen aan verbonden:
- Je bouwt meer vertrouwen en geloofwaardigheid op
- Je verbetert de zichtbaarheid van je merk en kunt zodoende meer leads genereren
- Je neemt een belangrijke voorsprong ten opzichte van je concurrenten
- Je beïnvloedt het koopgedrag van het publiek in het voordeel van jouw technologiebedrijf
De inzet van een contentmarketingplan is het opbouwen van een content-gedreven online reputatie voor jouw IT-producten en -diensten, het genereren van meer leads en deze omzetten in verkoop. Je ontwikkeling tot content leader doet je tech bedrijf vanuit verschillende oogpunten goed.
Informatieve content, gecreëerd vanuit het oogpunt van de potentiële klant
Nu is de volgende vraag uiteraard hoe je content maakt waarmee je vertrouwen en autoriteit uitstraalt. Hierbij neem je je (potentiële) klanten als uitgangspunt. Wanneer zij een probleem hebben, zullen ze in de eerste plaats een zoekmachine raadplegen om informatie te vinden. Daarom zijn oplossingsgerichte blogs en artikelen van het grootste belang. Behalve dat deze content informatief moet zijn, dient deze ook de klant centraal te stellen en te betrekken.
Actuele content en evergreen content
Het is belangrijk dat je je (potentiële) klanten bedient met relevante content, inspelend op de activiteiten. Maar alleen daarmee ben je er nog niet. Ook de zogeheten evergreen content is van belang. Het verschil met reguliere content, die informatie bevat die snel verouderd kan raken, is dat het voor langere periodes bruikbaar blijft. Geef bijvoorbeeld antwoord op veelgestelde vragen binnen de branche of produceer product tutorials. Blogs zijn ideaal. Houd wel je SEO en zoekwoorden scherp in de gaten.
Het gebruik van sociale media
Het tweede punt van belang om een sterke content leader te worden, is het werken met sociale media. Je gebruikt deze kanalen om diepgaande antwoorden op vragen te geven en potentieel waardevolle leads te creëren. Als IT-bedrijf kun je je het beste op LinkedIn richten. Ook Twitter is een kanaal dat voor jouw onderneming zijn vruchten kan afwerpen. Zodra je lijst met volgers groeit, verdeel je ze in categorieën (interesses, hashtags etc.). Daarna bekijk je wat precies deze groep volgers bezighoudt en speel je daar specifiek op in. Een sociale mediastrategie is bedoeld om vertrouwen, geloofwaardigheid en een band met je (potentiële) klant te scheppen.
Werk ook aan je PR
Het lijkt tegenwoordig of alle marketing zich online afspeelt, maar dat is niet waar. Ook PR is een marketingstrategie die voor IT-bedrijven keer op keer zijn waarde bewijst. Wanneer sterke en in overeenstemming met andere strategieën uitgevoerd, kun je jouw tech bedrijf nog sterker als leider neerzetten. De grote toegevoegde waarde van een PR strategie is dat deze kan helpen met het creëren van een persona voor je bedrijf. Dat is een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) klant.
Overbrug het gat tussen technologie en mensen
Wat veel bedrijven verkeerd doen met het creëren van een persona, is dat ze zich te veel op de technologische kant richten en vergeten voor wie deze eigenlijk bedoeld zijn. Technologie kan alleen slagen wanneer het voor mensen is. Focus dus vooral om de impact van jouw innovaties en oplossingen voor het dagelijks leven. Storytelling is daar een perfecte methode voor. Pas wanneer jouw doelgroep voelt dat je producten en diensten tegemoetkomen aan de bestaande behoeften, kun je uitgroeien tot een ware autoriteit.
Het uitdenken van een contentmarketingplan voor een IT-bedrijf is niet iets om over één nacht ijs te gaan. Het vereist geduld en toewijding. Zet je door en volg je de uitgestippelde strategie tot in de puntjes, dan zul je een positieve Return On Investment (ROI) tegemoet kunnen zien. De voordelen van een marketingplan zijn onder andere:
- Je bouwt aan je merkbekendheid en reputatie
- Geoptimaliseerde content helpt bij het hoger ranken in de organische zoekresultaten en dus meer verkeer naar jouw website
- Wanneer klanten zien dat jij waardevolle informatie verspreidt, is het waarschijnlijker dat ze zich voor lange termijn aan je zullen binden
Reacties