Hoger komen in Google in 2019? Focus op content
Hoger komen in Google: elk bedrijf vandaag de dag weet daar de waarde van. Meer bezoek betekent immers meer leads en omzet. Toch gebruiken veel ondernemers hun website voornamelijk nog als visitekaartje. Daardoor lopen ze veel online kansen missen. In dit blog geven we je daarom praktische handvatten om de omslag te maken en Google praktisch in te zetten in 2019.
Online marketing wordt maar matig ingezet, zo blijkt uit een recent onderzoek van eZiner en Webtexttool. Ondernemers doen weinig met hun website en hebben geen inzicht in welke middelen nou wel en niet werken. Dit zijn de vijf belangrijkste lessen die zij moeten leren als ze ook willen profiteren van de huidige economische groei van de Nederlandse online markt.
1. Je website genereert leads
Je bezoekers hebben een probleem, jij hebt een oplossing. Maar voordat ze je contacteren, willen ze weten wie je bent en wat je precies doet. Ben jij de juiste partij voor hen? Als je deze insteekt begrijpt en toepast op je website, dan zul je anders gaan nadenken over je website. Je wilt dan mensen informeren en overtuigen, zodat ze aan jou hun contactgegevens geven. Leads.
2. Je website moet wél gevonden worden
In Google Analytics kun je heel mooi zien: waar komen mijn bezoekers vandaan? In de meeste branches komt 90 procent van het aantal bezoekers via een zoekmachine: Google. Daarom moet je goed gevonden worden in Google, zodat Google al die bezoekers naar je toe stuurt. Beter gevonden worden in Google doe je met zoekmachineoptimalisatie, of search engine optimization (SEO) in het Engels.
3. Je website moet goed werken
Tenzij je een onderhoudscontract hebt met je websitebouwer, moet jezelf de staat van je website in de gaten houden. Het is net een huis. En de vereisten die Google aan jouw website stelt, blijven groeien. Is je website snel? Veilig? Mobielvriendelijk? Iedere nee kost jou bezoekers, want Google wilt haar gebruikers een optimale beleving bieden. Besteed dus gerust je websitebeheer uit om je website technisch goed op orde te houden.
4. Je website heeft online mond-tot-mondreclame nodig: links
Goed werk verkoopt zichzelf. Online betekent dat een goed product of een goed verhaal een link krijgt. Op social media, vakgerichte websites, nieuwssites en bedrijvensites. Dat groeit organisch, maar linkbuilding versnelt dat proces. Kies je voor linkbuilding uitbesteden, dan schakel je iemand in die voor jou de mond-tot-mondreclame doet.
5. Je website moet kwaliteit bieden
Je levert je klanten toch geen slecht werk? Je werkt toch ook niet met slecht materiaal? Een botte schaar of kapotte boormachine? Online geldt hetzelfde. Je website moet een kloppend verhaal hebben. Waarmee je laat zien dat je je klanten echt begrijpt én kan helpen. Daarom moet je site goede websiteteksten hebben met knappe foto’s van jouw werk en het effect op jouw klanten.
Focus op content in 2019: drie redenen
Volg je bovenstaande vijf stappen, dan zie je dat content een grote rol speelt. Zonder goed verhaal zorgt je website niet voor leads en is weinig om naar te linken. Je bezoekers klikken dan zo weer terug naar de zoekresultaten van Google. Wil je echt je concurrenten online een stap voor zijn? Kies dan voor content voor je linkbuilding. Dat betekent ijzersterke websiteteksten, nieuws en praktische tips, die je deelt in blogs. Blogs zijn artikelen die informatie delen en jouw producten en diensten logisch naar voren schuiven. We geven je drie redenen waarom je in 2019 zou moeten kiezen voor kwalitatieve content in de vorm van blogs:
- Mensen blijven langer op je website. Ze lezen je verhaal volledig, krijgen een positief beeld van jouw bedrijf en zijn eerder geneigd een volgende stap te nemen.
- Je website wordt gedeeld. Een goed verhaal delen we graag, op social media maar ook op websites. Deze links helpen jouw bedrijf om hoger te komen in Google. (97% meer links in Google, bron Techclient)
- Het levert je bedrijf meer omzet op. Want je komt hoger in Google (434% meer pagina’s in Google), krijgt meer verkeer (tot wel drie keer meer dan sites zonder blogs) en meer leads (tot 67% bij B2B bedrijven).
Reacties
Hi Frank, dank voor je reactie! Kijk je in Google Analytics onder Acquisitie, Bron / Medium, dan zul je hoogstwaarschijnlijk meer bezoek zien via Google dan via social media. Qua verkeer raad ik dus hoger komen in Google aan. Kijk je naar conversie, dan zul je waarschijnlijk zien dat weer social media hoger scoort. Er is al contact, interactie en binding met die doelgroep. Op die manier kun je vergelijken. Naar mijn ervaring kost social media relatief veel tijd en geld. Want je bent nog steeds afhankelijk van organisch bereik dat door alle social media partijen wordt verminderd, of van een groeiende inzet van betaald verkeer. De kans van social media adverteren is dat je heel gericht in je customer journey effect kunt sorteren, maar hoe dat voor jou business werkt kost tijd, aandacht en geld. En dan nog kan het opeens veranderen. Mijn advies: social media zeker niet links laten liggen. Je genereert er ook belangrijke seo-signalen mee (waardevolle content wordt immers gedeeld), maar prioriteit zou echt op Google moeten liggen mijn inziens. Hoe zijn jouw ervaringen, Frank?
Hoi Thomas, Goed artikel en inderdaad content marketing wordt steeds belangrijker. Hoe zie je de waarde van content promotie via social media versus hoog trachten te komen in Google? Wat verdient prioriteit?