Influencer marketing: waarom, hoe en wat?
Het woord influencer komt nog niet voor in de Nederlandse woordenlijst van Microsoft Word. Dit geeft aan dat dit principe nog relatief nieuw is. Steeds meer organisaties kiezen voor influencers om hun marketingstrategie te verbeteren. Wat is een influencer? Op welke manier kan influencer marketing bijdragen aan het succes van je organisatie? In dit artikel vertellen we je meer over het waarom van influencer marketing. Ook geven we enkele handige tips om zelf te starten met de inzet van influencers. Zo kun je de marketingstrategie van je organisatie verder aanscherpen.
Het idee achter de inzet van een influencer
Een influencer wordt doorgaans beschreven als een bekend persoon met een groot bereik. In de huidige tijd hoeft een bekend persoon niet direct een bekende artiest, acteur of politicus te zijn. Denk bijvoorbeeld aan iemand met een groot bereik op sociale media, iemand die vlogs maakt voor een bepaalde doelgroep op YouTube, Instagram, Snapchat of Facebook. Deze influencers richten zich momenteel voornamelijk op een jonger publiek, aangezien juist deze doelgroep steeds meer op internet actief is. Zij kijken geen televisieprogramma’s meer, maar kijken programma’s op internet terug of volgen soortgelijke programma’s in filmpjes online op YouTube, Dumpert of Facebook.
Voordelen van influencer marketing
De reden dat organisaties een influencer inzetten binnen hun marketingstrategie is het feit dat deze influencers doorgaans een ontzettend groot bereik hebben. Vaak loopt dit bereik uiteen van enkele duizenden tot zelfs tienduizenden Nederlandse en Belgische volgers. Het is vanzelfsprekend ook mogelijk om te kiezen voor een influencer met een internationaler publiek. Het grote netwerk achter een influencer vertrouwt op de kennis en adviezen die deze influencer in berichten, foto’s en video’s geeft. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de kleding die volgers kopen, de verzorgingsproducten die gekocht worden, gadgets die worden overgenomen, enzovoorts.
Voor organisaties biedt influencer marketing een unieke kans om op een subtiele manier een groot deel van hun doelgroep te bereiken. Zonder nadrukkelijk reclame te maken voor je producten of diensten, kan een influencer de naam van je organisatie laten vallen. De combinatie van het vertrouwen wat volgers in een influencer hebben, het grote bereik en het effect van influencers maakt dat dit een zeer effectieve vorm van reclame kan zijn voor bedrijven.
B2C en B2B verschillen
Influencer marketing is niet alleen iets voor consumenten. Ook in het zakenleven worden beslissingen beïnvloedt door zakelijke blogs en specialisten. Het delen van kennis, thought leadership, is namelijk voor steeds meer bedrijven een speerpunt. De twee grote verschillen tussen B2C en B2B influencer marketing zijn:
- Langer verkoopproces: typisch duurt het traject van een B2B aankoop veel langer dan bij B2C. Zoals de aanschaf van nieuwe software of hardware bijvoorbeeld. Daarom is het vroeg in contact komen met je doelgroep via influencers interessant.
- Kleinere doelgroep: de bedragen bij B2B zijn doorgaans hoger en de aantallen lager dan bij B2C. Er wordt in een kleinere doelgroep gevist op grotere vissen. Dat betekent dat bij B2C de segmentatie belangrijker is. Eerst kwaliteit, dan kwantiteit.
5 tips om zelf te starten met influencer marketing
Nu we beschreven hebben wat influencer marketing zo interessant kan maken voor bedrijven, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. We geven je graag vijf handige tips die dit makkelijker voor je kunnen maken!
- Bepaal vooraf voor jezelf wat je doelgroep is. Probeer hierbij te kijken naar de locatie van je doelgroep, hun leeftijdsgroep, hun geslacht en hun interesses.
- Zoek naar een online netwerk waarbij meerdere influencers zich hebben aangesloten. Zo kun je direct meerdere influencers benaderen. Een prominent Nederlands influencer marketing platform is Juulr.com. Ook Bloeise is hier te vinden.
- Probeer influencers zelf te benaderen als je ze niet in een van deze netwerken vindt. Veel influencers hebben een mailadres in hun publieke profiel staan.
- Controleer altijd of de volgers van een influencer echt zijn. Het komt helaas voor dat een groot deel van de volgers van een influencer niet relevant is of zelf bijvoorbeeld maar een of twee volgers hebben.
- Let goed op de interactie tussen de influencer en zijn/haar volgers. Kijk naar het aantal likes op foto’s, het aantal reacties, enzovoorts.
Direct goed beginnen met influencer marketing?
Benieuwd naar de mogelijkheden van influencer marketing voor jouw bedrijf? Neem contact op of bekijk de advertentiemogelijkheden op Bloeise.nl, waaronder sponsored content en advertorials.
Reacties