Online marketing in Duitsland? Zo doe je dat
Vergeleken met de oosterburen is Nederland natuurlijk maar een klein kikkerlandje. Duitsland heeft meer dan 81 miljoen inwoners, de grootste economie binnen de Europese Unie en de op drie na sterkste economie ter wereld (na de VS, China en Japan). En het ligt pal naast Nederland! Het grote misverstand bij veel ondernemers? Dat je op dezelfde manier als in Nederland handel kunt drijven. Online ondernemen en marketing in Duitsland gaat véél verder dan vertalen.
Maar eerst over dat vertalen: daar zijn Duitsers echt sehr scherp op. Een webpagina met drie taalfouten krijgt al snel een schamper lachje en wordt weggeklikt. Zorg daarom bovenal voor een goede vertaling. En er is meer, want ook al vertoont de Nederlandse markt veel gelijkenissen met de Duitse markt, er zijn grote verschillen. Vooral online.
Hét online kanaal in Duitsland: Amazon
Duitsland was samen met het Verenigd Koningrijk één van de eerste landen waar de Amerikaanse e-commerce gigant Amazon naar uitbreidde. Vandaag de dag gaat 59 procent van de Duitse online omzet via Amazon. Dat is directe verkoop én tussenhandel voor merken en groothandels die op Amazon direct aan consumenten verkopen. Wil je online zakendoen in Duitsland? Dan moet je je dus gaan verdiepen in Amazon: als kanaal of als concurrent. Dit is echt het allereerste aandachtspunt voor online ondernemen in Duitsland.
Duitse kwaliteit verkoopt
Duitse export overstijgt al jaren de import. Voor Duits bier bijvoorbeeld, kun je op Duitse kwaliteit vertrouwen vanwege het Reinheitsgebot dat al in 1516 werd opgesteld. Voor alle producten en diensten verwachten Duitsers hoge kwaliteitsstandaarden (o.a. ISO, EN, DIN), onderzoek en goed opgeleide mensen. Wat je dus ook wilt gaan aanbieden in Duitsland, zorg voor een passende kwaliteit. Niet alleen in je producten, maar ook in je webshop. Deze moet optimaal draaien (snel, veilig) ongeacht het device (desktop, tablet, mobiel) en logisch werken. Je klantenservice moet vriendelijk, accuraat én nog steeds grammaticaal correct zijn. En je leveringen moeten op tijd zijn én stap voor stap worden gecommuniceerd.
Ga lokaal en sociaal
Duitsers maken geen grappen, aldus Opel in een tv-spotje. Nu houden Duitsers net zo goed van humor als Nederlanders, maar zijn ze ook zeker serieus over duurzaamheid: Nachhaltigkeit. Een Duitser overweegt ook de ecologische, sociale en ethische kanten. Zo hebben ze het begrip Mitbestimmung: bedrijven presteren beter met gemotiveerde werknemers die inspraak hebben. Het belang van sociale betrokkenheid zie je ook terug in de toegevoegde waarde van een eigen lokale vestiging in Duitsland: het versterkt de geloofwaardigheid en bewijst een betrokkenheid voor lange termijn. Duitsland wordt bovendien beurzenland nummer 1 genoemd: voor vele industrieën is er dé Duitse beurs waar je wereldwijd niet omheen kunt.
Ga je Duitsland puur online veroveren? Bouw dan vertrouwen met een Duitse domein (lokaal gehost voor snelheid of gebruik Cloudflare), een Duits postadres, een Duits rekeningnummer, een Duits telefoonnummer (met een perfect Duitssprekende werknemer erachter!) en een Duitse BV: GmbH. De Gesellschaft mit beschränkter Haftung komt overeen met de Nederlandse BV. Voor het creëren van extra vertrouwen, overweeg Duitse webshop keurmerken zoals Trusted Shops, TÜV-SÜD Geprüft, Datenschutz-Gütesiegel ips en EHI Geprüfter Online-Shop.
Online marketing in Duitsland
Waar veel online ondernemers kiezen voor het binnenhalen van klanten via conversiegerichte kanalen zoals SEO, SEA en Google Shopping, speelt online branding in Duitsland een grote rol. Ze willen jouw shop namelijk kunnen vertrouwen. Met branding via affiliate marketing, contentmarketing en natuurlijk display bouw je je merk op. Dat zorgt vervolgens ervoor dat je conversiekosten omlaag gaan. En daarmee kom je direct in het vaarwater van privacy. Want om branding succesvol toe te passen, wil je ook remarketing gebruiken om die eerste bezoekers terug te laten komen op je website voor verdere conversie. De toepassing van de nieuwe Europese privacyregels laat dat nog steeds toe.
Andere zaken om rekening mee te houden met je online marketing in Duitsland:
- Niet alleen online. Nederland loopt op online vlak voorop. Dat betekent dat de transitie van print naar online nog in volle gang is in Duitsland. Online marketing wordt gezien als een onderdeel van de marketingmix.
- SEO en linkbuilding. Zoals iedere Nederlandse linkbuilder die zich eens oriënteerde op de Duitse markt kan beamen: SEO werkt er anders. Er zijn geen startpaginaklonen, en Duitsers zoeken producten niet alleen via Google maar via Amazon en gespecialiseerde bedrijfsportalen of B2B-zoekmachines.
- Social media. Een Duitser is zuinig op zijn likes en deelacties. De interactie is teruggehouden. Heb je eenmaal een Duitser die jou volgt, dan is deze wel veel trouwer dan een Nederlander. Voor zakelijk B2B contact is er naast LinkedIn ook Xing: een Duitse community voor privé en zakelijk.
Privacy in Duitsland
De AVG heet in Duitsland de DSGVO. Dit is er anders in Duitsland op privacy-gebied:
- Cookiebeleid: Je mag een cookie ongevraagd plaatsen zolang je de websitebezoeker informeert en het beleid uitlegt in de Datenschutz: de privacyverklaring.
- Minimale leeftijd: je moet inspanningen verrichten om de Duitse leeftijdsgrens van 18 jaar te waarborgen. Indien toepasselijk, moet je aantonen dat het kind toestemming heeft van de ouders.
- Functionaris voor de persoonsbescherming: Afhankelijk van het soort bedrijf, moet er iemand zijn ingeschreven in Duitsland als verantwoordelijke voor naleving en toepassing van de privacywet.
- Privacybeleid en colofon: Dit blog mag je niet zomaar klakkeloos aannemen. Je privacybeleid en colofon (Impressum, verplicht in Duitsland) moeten door een Duitse advocaat of jurist worden opgesteld. Denk aan: gegevens die je verzamelt, wat je ermee doet, wie daar toegang toe heeft, de noodzakelijkheid, rechten van de consument en betaalmethodes.
Betalen in Duitsland
Duitsers betalen liever cash dan via pin. Volgens onderzoek van de Europese Centrale Bank, hebben nergens in Europa zoveel mensen cash op zak als in Duitsland. Zo’n 78 procent van alle aankopen in Duitsland wordt contant voldaan, volgens het EHI Retail Instituut. Voornaamste reden: winkeliers moesten hoge kosten betalen voor creditcardbetalingen. En dat leidt dus tot enige afkeer van elektronische betaalopties. Er is ook angst om gehackt te worden. Een PwC enquête meldt dat 88 procent van de Duitsers vreest dat de mobiele telefoon wordt gehackt. Dus wil 36 procent niets weten van mobiel betalen. Nu heb je een goed beeld van fysiek betalen in de winkel. Hoe gaat dat dan online? Wederom volgens het EHI Retail Instituut:
- Duitsers betalen het liefst op rekening (30,5 procent);
- (Debit)betaalkaart is tweede (20,2 procent);
- PayPal stond op twee en is nu derde met 17,9 procent;
- Creditcard staat stabiel op 12 procent
Achteraf betalen is een teken van wederzijds vertrouwen. Hieronder wordt vooral open invoice verstaan. Dit zijn diensten zoals Klarna en Afterpay waarbij de retailer een betaalgarantie krijgt en het betaalmoment wordt verplaatst. PayPal is zo groot geworden in Duitsland vanwege de vroege komst van eBay naar Duitsland, dat het moederbedrijf was tot 2014 van PayPal.
Incasso in Duitsland
Je wilt natuurlijk ook weten hoe het gaat qua op tijd betalen. De RVO meldt dat late betalingen van bedrijfsfacturen in Duitsland minder vaak voorkomen in vergelijking met bedrijven in West-Europa. De betaaltermijnen behoren zelfs tot de kortste in de regio. De betalingsgewoonten in Duitsland worden door kredietmaatschappij Atradius gemonitord in de Payment Practises Provider.
Incassorechten worden in Duitsland niet vergoed, maar een incassobureau kan geen juridische stappen nemen. Alleen een advocaat kan dat, en daarom is het handiger om die direct in te schakelen. Die kan de vordering overnemen, de debiteur sommeren via schrift en telefoon en vervolgens de procedure starten.
Logistiek
Volgens Landmark Global is thuisbezorging bij 92 procent van de Duitsers de grote favoriet. De levering zelf ophalen is nummer twee, met 21 procent. Click-and-collect, dus online bestellen en dan bij de winkel zelf ophalen, staat op nummer drie met 20 procent.
Gründig
Heb je dit blog helemaal doorgelezen en toe aan een kopje koffie? Bedenk dan dat een Duitser zelfs de algemene voorwaarden helemaal doorspit. Ondernemen bij de oosterburen moet je grondig doen, met je betalingsmogelijkheden, privacybeleid en online marketing helemaal op Duitsland afgestemd. En nogmaals: verdiep je in Amazon. Niet alleen heeft 94 procent van de Duitsers een Amazon-account, maar begint 58% van alle online shoppers in Duitsland met zoeken op Amazon. Wees gründig.
Reacties