Google Ads in crisistijd – hoe pak je dat aan?

brand
Google Ads in crisistijd – hoe pak je dat aan?

Google Ads in crisistijd – hoe pak je dat aan?

Gastblog door Marijn Quartel van Signable

De Corona tijd heeft een flinke impact gehad op vele organisaties. Waar sommige bedrijven compleet tot stilstand komen zien andere bedrijfstakken een enorme groei. Denk bijvoorbeeld aan Zoom welke 378% meer gebruikers had in vergelijking met vorig jaar, maar denk ook aan de providers van elektronische handtekeningen die ook sterk zijn gegroeid.

 

Signable is een van deze providers van elektronische handtekeningen en in de laatste weken hebben zij in Google Ads een groei van meer dan 100% gezien voor het aantal proef abonnementen voor hun dienst.


Nu is de vraag, adverteren tijdens een crisistijd, hoe pak je dit aan? Iedereen heeft een bloedhekel aan personen en bedrijven welke op een agressieve manier profijt pakken van een situatie zoals deze. Neem als voorbeeld Rumag welke door
Lubach scherp aan de kaak gesteld werd. Maar natuurlijk heb je ook de bedrijven die een product aanbieden die andere organisaties heel goed helpen. 


In dit artikel neem ik je mee in de advertenties die wij als Signable hebben geplaatst en hoe wij in deze tijd te werk zijn gegaan.

 

  1. Duidelijke regels in het team over de advertentie stijl
    Een onderwerp als Corona kan gevoelig liggen en je wilt niet als profiteur bestempeld worden. Als je het veilig wilt spelen kan je er voor kiezen om de situatie niet bij zijn naam te noemen maar juist de voordelen van jouw product aan te prijzen.  

Neem als voorbeeld deze advertentie van Microsoft Teams. Deze kwam omhoog bij de zoekopdracht “work from home” en benoemd alleen de voordelen van Microsoft teams welke nu van toepassing zijn. “Call from anywhere” & “Host meetings” zijn mooie voorbeelden hiervan.
Wij hebben soortgelijke campagnes gehouden waar wij de voordelen van elektronische handtekeningen benoemde zoals “stuur contracten vanaf elke plek” en “Laat de zaken doorgaan”.

  1. Maak een nieuwe campagne aan in je Google Ads account

Waarom? Omdat je na een bepaalde tijd de campagne misschien wilt uitzetten. Deze campagne is nu super relevant en daar zal dan ook het succes liggen. Na verloop van tijd zul je gaan zien dat de clicks minder worden en dat de conversies ook langzamer komen of zelfs weg vallen.
Daarnaast is het belangrijk dat jouw andere campagnes gewoon door blijven gaan. Als je bijvoorbeeld een nieuwe ad group maakt in een al bestaande campagne, dan zul je zien dat de nieuwe adgroup misschien al het budget pakt of dat de andere campagne minder goed gaat presteren.

Zorg ervoor dat je met deze nieuwe campagne de biedingsstrategie op “Maximale kliks” zet. Hiermee ga je het snelste resultaten halen en haal je de meeste informatie binnen.

  1. Stel je keywords in
    We gaan nu spelen met keywords. Hoe vind je de juiste keywords voor jouw advertentie. Hier zijn al bijzonder veel blogs over geschreven maar mijn persoonlijke tactiek voor dit soort campagnes is om te kijken naar Google trends. Je begint met het verzinnen van 7 tot 10 keywords waar jouw klanten nu naar zoeken. Deze keywords kan je op gevoel kiezen, maar neem zeker ook een kijkje naar jouw search console en de huidige advertenties waar jij de afgelopen dagen op bent gevonden.

In Google trends vul je de keywords in en kijk je of er een trend te zien is. Vervolgens kies je de drie waar jij het meeste vertrouwen in hebt aan de hand van de verzamelde data en zet je deze in jouw campagne als Broad, [Exact] en “Phrase” keywords. Hiermee pak je alle mogelijke varianten van jouw keyword en weet je meteen of Google Ads ook vind dat er genoeg animo voor is. Als je de drie keywords heb gevonden zul je dus uiteindelijk 9 verschillende search keywords in je Google account hebben staan.

  1. Maak de juiste advertenties

Met het maken van de advertenties is het aan te raden om minimaal 1 text ad en 1 responsive ad te maken. Het liefste maak je nog een text ad extra erbij, zodat Google genoeg om handen heeft om te testen. In deze Ads wil je het liefste {keywords} gebruiken welke jouw advertentie nog relevanter maken. Deze optie zorgt ervoor dat de zoekopdracht welke iemand zoekt in jouw advertentie terecht komt.
Stel; je voor, ik zoek “Thuiswerk software” en de advertentie heeft “de beste {keyword} staan, dan zal ik “De beste Thuiswerk Software” zien in Google.

LETOP! Met het maken van jouw advertentie, let vooral op de advertentie stijl die je hebt gekozen in stap 1 en houd je daar aan. 

  1. Verfijnen, verfijnen, verfijnen

Je laat de advertentie nu lopen en elke dag kijk je bij “search terms” hier kan je zien wat mensen precies hebben gezocht. Zijn er keywords naar boven komen die jij niet had? Voeg ze toe als ze relevant zijn. Word jij gevonden op zoekopdrachten die niet relevant zijn, gebruik ze dan als negatief keyword. Na verloop van tijd wordt jouw advertentie steeds gerichter en begrijpt Google steeds meer waar de advertentie thuishoort. 

Merk jij dat je advertenties goed beginnen te lopen en dat je meer conversies krijgt? Top, zet jouw biedstrategie dan nu om in maximale conversies of Target CPA als je hier vertrouwd mee bent.

Met deze stappen ben jij al goed op weg om met een strategie voor jouw campagnes tijdens crisistijden. Wil jij meer tips over Google Ads? Lees dan ook dit artikel over het optimaliseren van Google Ads!

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

1 Reactie
  • Lisette Gerritson schreef:

    Bedankt voor een korte en krachtige uitleg. Het is zeker proberen waard.

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.