Waarom marketing leidend moet zijn bij webdesign

brand
Webdesign - HTML en CSS

Waarom marketing leidend moet zijn bij webdesign

Websites zijn zwaar onderhevig aan trends. Zeker op het gebied van marketing en design. Als jouw website al jaren niet meer is vernieuwd, is het waarschijnlijk tijd voor een opfrisbeurt. Je meldt je bij een webdesignbureau, laat een nieuw ontwerp maken, gebruikt deze en dan kom je erachter: het converteert totaal niet. Hoe kan dat nu? Waarschijnlijk komt dat doordat jouw marketing en webdesign niet op elkaar aansluiten. Bloeise legt uit hoe je ervoor zorgt dat webdesign en marketing naadloos in elkaar overlopen.

Het fundament van SEO

Voordat we verder ingaan op de combinatie tussen marketing en webdesign, is het goed om even stil te staan bij het fundament van SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, waarmee je zorgt voor gratis organisch verkeer vanuit zoekmachines zoals Google. Bij het opzetten van een website zou je op een paar punten moeten letten:

  • Wat wil je bereiken met je website?;
  • Hoe ziet de huidige website eruit?;
  • Hoe ga je nieuw zoekverkeer aantrekken?;
  • Hoe ga je het zoekverkeer structureren en waar ga je op focussen?;
  • Hoe gaat de nieuwe structuur van je site eruit zien?;
  • Hoe ga je belangrijke elementen laten herschrijven?;
  • Waar haal je advies voor landingspagina’s?

De antwoorden op deze vragen krijg je door een website analyse uit te voeren. Als je deze analyse uitvoert voordat je een website laat designen, werk je in een logische volgorde. Als uit de analyse blijkt dat iets fundamenteel niet klopt, hoeft niet de hele website opengebroken te worden, maar neem je het mee in een volgende versie.

Waarom eerst een marketingbureau inschakelen?

Een marketingbureau heeft alle kennis rondom marketing in huis en kan dus direct helpen om te zorgen dat jouw website doet wat het moet doen. Het is vervelend als je eerst een website laat bouwen en later blijkt dat alles veranderd moet worden, omdat een marketingbureau je dit pas achteraf kan aanraden.

Voor een effectieve online campagne moeten vaak landingspagina’s worden gemaakt. Natuurlijk moeten deze aansluiten op de zoekwoorden waar je mee wilt gaan adverteren. Inhoudelijk moeten ze passen bij de intentie van je klant. Als je daar te laat achter komt, moet je later alsnog veel pagina’s aanpassen. Anders zijn campagnes met Google Ads bijvoorbeeld niet effectief. Natuurlijk kun je ook achteraf de landingspagina’s maken, maar draag er dan ook zorg voor dat deze worden gemaakt in een passend design en ook efficiënt je marketing ondersteunen.

Twee mannen overleggen

Webdesign en online marketing moeten met elkaar verenigd worden. Bedenk alvast welke marketingtechnieken je op je nieuwe website wilt toepassen.

Online marketing en webdesign verenigen

Voordat je een nieuwe website laat ontwerpen, is het een goed idee om een blauwdruk te maken. Wat moet je website allemaal kunnen? En straks? Denk al in een vroeg stadium na over de benodigde marketingtechnieken. Met een soort plattegrond van je website in de hand, kun je naar het designbureau. Het designbureau kan dan rekening houden met jouw marketingwensen.

De vier grootste aandachtspunten voor online marketing bij een nieuwe website zijn:

  • Site structuur: content is essentieel voor je marketing. Zo informeer je en overtuig je bezoekers. De juiste structuur ondersteunt ook je SEO.
  • Call to action: stel direct je websitedoelen op en zorg ervoor dat bezoekers de weg ernaar toe vinden. Zorg dus voor actieknoppen in een herkenbare stijl, zonder afleiding en die duidelijk vertellen wat er vervolgens gebeurt.
  • Je marketingkanalen: om je budget voor online adverteren efficiënt in te zetten, let je op de kwaliteitsscore. Factoren zoals contactgegevens en een over-ons-pagina helpen daarin mee. Voor social media aanwezigheid, helpen share-buttons. Gebruikt je doelgroep WhatsApp? Neem die dan ook mee. Je website is de spil in je marketing.
  • Meten: via welke kanalen komen je bezoekers binnen? Op welke zoekwoorden? Hoe lang blijven ze? En hoe kun je ze vervolgens targeten met een gerichte advertentie om ze terug te laten komen? Voor al deze zaken moet je je verkeer meten en bezoekgedrag vastleggen en analyseren.

Uiteindelijk ontstaat er een eenheid tussen de marketing en het webdesign. Het is een uitstekend idee om met een marketingbureau en een webdesign aan een tafel te gaan zitten. De ene partij weet hoe jouw website visueel aantrekkelijk wordt, terwijl de andere partij alles weet van conversies en weet hoe je leads genereert.

Flexibel werken

De partijen die je uitkiest om mee samen te werken, hebben een grote flexibiliteit nodig. De marketingexpert en de webdesigner kunnen niet om elkaar heen: ze moeten echt samenwerken. Stap na stap lineair opvolgen is niet meer van deze tijd. Het is veel slimmer om een werkwijze te kiezen waarbij er een wisselwerking is tussen strategie, content en design. We noemen dit ook wel ‘Growth Driven Design’.

Bij Growth Driven Design hoef je niet elk jaar duizenden euro’s uit te geven aan een heel nieuw design, maar beweegt de website met je mee. Aan de hand van analyses blijft het optimalisatieproces aan de gang. Zo houd je meer tijd over voor marketing en hoef je minder tijd te besteden aan redesigns. Door de marketing en webdesign te verenigen, krijg je een mooie website die er goed uitziet en ook nog eens converteert. Dan heb je echt een goudmijn in handen.

Sta je op het punt om een nieuwe website te laten maken? Als marketingbureau helpen we je hier graag bij vanaf het begin.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.