Zelf een NFT maken? Dat kan supereenvoudig in deze zeven stappen

brand
Zo verkoop je je NFT

Zelf een NFT maken? Dat kan supereenvoudig in deze zeven stappen

Wie de afgelopen twee jaar weleens een nieuwswebsite of een willekeurige weblog zoals deze heeft opengeslagen, kan het niet ontgaan zijn: de NFT-markt is geëxplodeerd en blijkt één van de snelst groeiende markten in de wereldgeschiedenis. Van 0 naar 17 miljard in een paar jaar: da’s niet niks. Wellicht heb je er zelf daarom weleens over nagedacht om zelf een NFT te maken: tal van mensen gingen je immers voor en verdienen er soms een mooi bedrag aan. Maar is het zo simpel om zelf een NFT in de markt te zetten en kun je daar inderdaad zo makkelijk geld mee verdienen?

Niet elke NFT heeft zomaar waarde

Het zou zo mooi zijn: met een paar muisklikken een NFT uploaden en daarna de euro’s zien binnenstromen. Zo eenvoudig werkt het echter echt niet, ondanks berichten van kinderen die tonnen verdienen met met zelfgemaakte plaatjes. Een NFT heeft niet zomaar waarde.

De waarde van een NFT wordt uiteindelijk bepaald door de markt – ‘wat de gek ervoor geeft – maar is wel in grote lijnen afhankelijk van drie zaken:

  1. De populariteit van de maker;
  2. De grootte van de community achter het NFT-project;
  3. Zeldzaamheid van de specifieke NFT.

Een populaire maker zorgt over het algemeen voor waardevolle NFT’s. Bekende artiesten die hun eigen NFT-collectie uitgeven, kunnen gemiddeld genomen meer geld voor hun NFT’s vragen dan doorsnee burgers.

Toch zijn er ook erg succesvolle en waardevolle NFT-collecties die niet zijn gemaakt door bekende personen. Vaak komt dat doordat zo’n collectie dan onderdeel uitmaakt van een groter project of om een andere reden een grote community achter zich heeft. Denk aan de NFT behorend bij de eerste tweet: die is niet direct waardevol vanwege de maker, maar des te meer vanwege de populariteit van het platform waarmee het samenhangt: Twitter.

Tot slot bestaat een NFT-collectie vaak uit allerlei verschillende NFT’s, waarvan sommige zeer zeldzame elementen bevatten en andere wat minder uniek zijn. Hoe unieker de kenmerken van een NFT uit een bepaalde collectie, hoe hoger gemiddeld genomen de prijs zal zijn.

Voordat je een NFT maakt of zelfs een hele collectie lanceert met het doel er iets mee te verdienen, is het goed om die drie waarde-indicatoren in ogenschouw te nemen. Je wordt zelf niet zomaar een bekende persoonlijkheid, maar je zou wellicht wel de samenwerking kunnen zoeken. En het kan dus geen kwaad om eerst te proberen een community te bouwen of anderszins ruchtbaarheid aan je project te geven, voordat je de NFT’s daadwerkelijk in de verkoop zet. Eerst oogsten, dan zaaien.

Je eerste NFT maken: stappenplan

Dat gezegd hebbende, hoe gaat nu het maken – of in vakjargon: minten – van een NFT in z’n werk. Is dat iets wat iedereen zomaar kan? Kort gezegd: ja. Binnen een paar uur kun je, ook als je nog nooit iets met cryptovaluta of NFT’s gedaan hebt, je eerste NFT gemaakt hebben. Dat gaat in zeven stappen.

Stap 1: Bepaal wat je wilt gaan verkopen

Uiteraard bepaal je eerst waaruit je eerste NFT gaat bestaan. Het kan een digitale foto, filmpje, illustratie of audiofragment zijn. Wellicht heb je eens iets op YouTube gezet dat vaak is bekeken? Een stukje content dat al populair is, maakt meer kans om als NFT ook succesvol te worden.

Stap 2: Kies het platform van je keuze

Je gaat je NFT uiteindelijk aanbieden op een NFT-marktplaats. Daarvan zijn er verschillende. OpenSea is de bekendste (en de grootste), maar zeker niet de enige. Let op: deze keuze heeft ook impact op de volgende twee stappen!

Dat zit zo: niet iedere marktplaats werkt via dezelfde blockchains en niet iedere marktplaats ondersteunt elke wallet. Heb je dus al een blockchain of wallet in gedachten die je wilt gebruiken, zoek dan een marktplaats die daarmee samenwerkt. Zo niet, dan is het verstandig een drukbezochte marktplaats te zoeken, want hoe meer publiek, hoe groter je afzetmarkt; OpenSea is dan een logische keuze.

NFT maken

Stap 3: Kies de blockchain van je keuze

De volgende stap is het selecteren van de blockchain waarop je jouw NFT gaat creëren. De meeste NFT’s worden verhandeld via de Ethereum-blockchain (ERC-20), maar er zijn tal van blockchains in gebruikt.

Heb je geen ervaring met of verstand van blockchains, kies dan gewoon Ethereum. Zie de blockchain als het type register waarin jouw NFT zo dadelijk wordt genoteerd en in de toekomst wordt verhandeld. Er zijn tal van blockchains om uit te kiezen, elk met hun eigen kenmerken (zoals transactiekosten, snelheid van de transactie, aantal marktplaatsen waarmee wordt samengewerkt), maar als je hier nog geen ervaring mee hebt, is het het veiligst om de meest gebruikte blockchain te kiezen.

Stap 4: Zorg voor een wallet waarmee je toegang krijgt tot het platform

Om straks je eerste NFT te koop aan te kunnen bieden, zul je het platform een kleine vergoeding moeten betalen. Dat gaat niet in euro’s of dollars, maar in cryptovaluta – vaak in de valuta die hoort bij de blockchain die je hebt gekozen. Heb je voor de Ethereum-blockchain gekozen, dan zul je dus Ethereum (ETH) in je wallet moeten hebben.

Daarvoor heb je wel eerst zo’n wallet nodig. Er zijn hardware-wallets (fysieke apparaatjes in de vorm van een USB-stick), maar als beginneling is het eenvoudiger om met een software-wallet te starten. Die kun je als een extensie op je browser of als app op je telefoon gebruiken. Zie het als de app van je bank. De meest gebruikte is MetaMask, een wallet die op OpenSea te gebruiken is en de Ethereum-blockchain ondersteunt. Andere opties zijn onder meer Yoroi, Trust en Nami.

Ethereum als betaalmiddel

Stap 5: Vul je wallet met genoeg digitaal geld

Tijd om cryptovaluta in je wallet te zetten. Bij sommige wallets kun je direct vanuit de wallet euro’s storten via je creditcard, maar dat kost een hoop transactiekosten (als het al mogelijk is). Je bent goedkoper uit als je je euro’s via een cryptocurrency-exchange omzet in de cryptovaluta die je nodig hebt.

Een betrouwbare, Nederlandse exchange waar je zonder transactiekosten euro’s kunt storten is Bitvavo. Daar kun je via iDeal bovendien eenvoudig storten zonder creditcard.

Stort je euro’s, koop er de cryptovaluta voor die je nodig hebt (vaak: Ethereum) en maak de cryptovaluta over naar je eigen wallet. Op de helpsectie van elke exchange lees je precies hoe dat werkt. Belangrijk: maak geen typfouten bij het kopiëren van je wallet-adressen, want in de wereld der cryptovaluta is er geen bank die je geld kan terughalen als je een fout hebt gemaakt!

Stap 6: Upload je digitale kunst

Via platforms als OpenSea is het uploaden van je eerste NFT niet meer werk dan een video op YouTube plaatsen of het uploaden van nieuwe foto’s op Instagram. Er wordt aangegeven welke bestandstypes ondersteund worden (sowieso .jpg en .gif), dus daar is eenvoudig rekening mee te houden.

Upload je NFT(‘s) en geef ze allemaal een unieke naam. Heb je een hele collectie, dan kun je ook de collectie zelf een naam geven.

Meer ervaren NFT-makers laten ook wel met behulp van AI NFT’s maken en automatisch genereren. Hoe dat ongeveer werkt, kun je hier lezen.

Je eigen NFT uploaden en verkop

Stap 7: Laat de handel maar komen

Na het uploaden en een correcte registratie op de blockchain is jouw eerste NFT een feit! Daarmee start de veiling en kunnen mensen een bod uitbrengen op je NFT. Je kunt ook een buy now-prijs instellen: een bod waarbij er niet langer geveild wordt, maar waarbij de bieder de NFT direct koopt. Dit is echter optioneel.

Let op dat de vraagprijs van je NFT’s ook altijd in cryptocurrency worden weergegeven en dat de koers behoorlijk kan schommelen. 0,1 Ethereum is vandaag dus waarschijnlijk meer of minder dan gisteren.

Is je eerste NFT eenmaal verkocht? Mooi zo! Je kunt ‘m nu blijven volgen en zien of er nog vervolgtransacties komen. De meeste mensen kopen immers NFT’s om ze met winst proberen door te verkopen. Worden ze echt populair? Dan is dat een goede reden om nog een keer een nieuwe collectie te maken!

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *