Je eigen winkeltje online? Webshop starten doe je zo

brand

Een eigen webwinkel of webshop starten is in de afgelopen jaren steeds eenvoudiger geworden. Niet alleen grote organisaties kiezen voor een online webshop. Ook kleinere eenmanszaken profiteren van de voordelen van een webshop. Zo ben je niet langer gebonden aan openingsuren, kun je als particulier je eigen winkel beginnen en ben je in controle over je eigen inkomen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die als hobby sieraden maken en deze willen verkopen. Dit kan weliswaar via een pagina op Facebook of Instagram, maar een webwinkel staat professioneler.

In dit artikel vertellen we je meer over het opstarten van een eigen winkeltje. Wat komt hierbij kijken? Met welke aspecten dien je rekening te houden? Hoe maak je je webwinkel winstgevend? Wist je dat je tegenwoordig uit kant-en-klare webwinkels kunt kiezen? Zo hoef je niet veel te investeren in het ontwerp van je eigen winkeltje.

Cartoon van een scherm in een webbrowser

Welk systeem ga jij gebruiken voor je webshop? Een eigen webshop beginnen is vrij eenvoudig.

Beginnen met een eigen online winkeltje

Een online winkeltje beginnen kan op verschillende manieren. Je kunt een webwinkel huren, waarbij je een vast bedrag per maand betaalt. Hierbij kun je uit verschillende lay-outs en betaalopties kiezen. Dit is ideaal voor hobbyisten die geen KVK-nummer hebben, maar wel een eigen winkeltje willen beginnen. Om een betaaloptie als iDEAL aan te kunnen bieden, heb je normaal namelijk een KVK-nummer nodig. Overigens is het aanvragen van een KVK-nummer wel noodzakelijk als je van je hobby je werk wilt maken. Je dient in dat geval ieder kwartaal je inkomsten op te geven aan de Belastingdienst en je start dus een eigen bedrijf.

Als alternatief voor het huren van een webwinkel, kun je ook een webwinkel op maat laten maken. Een veelgebruikt systeem is Magento, waarvoor je op internet tal van standaard lay-outs vindt. Deze lay-outs, vaak templates genoemd, kosten tussen de 50 en 100 dollar per stuk. Je kunt ze vervolgens je hele leven blijven gebruiken! Voor de webhosting en een domeinnaam betaal je jaarlijks zo’n 50 euro. Het kan verstandig zijn om de webwinkel door een specialist te laten installeren.

Wat heb ik nodig om mijn eigen webshop te starten? Zes dingen!

  1. Domeinnaam. Dat is of een merknaam, zoals Bloeise, of een productnaam, zoals bijvoorbeeld Crosleyplatenspeler.nl. Een merknaam moet je laden (waar denk je bij Bloeise aan?). Een productnaam beperkt je assortiment. (Je verwacht geen horloges op Crosleyplatenspeler.nl).
  2. Webwinkel. Een online dienst waarmee je een webwinkel opzet of software (zoals open source Woocommerce) die je installeert op een internet server waar je webhosting afneemt. Internet service providers bieden soms ook ondersteuning voor webwinkels. Bedenk je vooral: na het opzetten, hoe verbeter ik daarna de webwinkel? Wie doet dat? Een webshop is wat dat betreft net als een huis: nooit af.
  3. Kamer van Koophandel nummer. Je wilt goederen of diensten aan het brede publiek verkopen om winst te maken? Dan heb je een Kvk-nummer nodig. Kost je € 50. Je moet ook een bedrijfsnaam opgeven. De KvK geeft jouw informatie door aan de Belastingdienst. Je moet btw berekenen op je producten en die, na aftrek van de btw over de kosten die jij weer hebt gemaakt, ieder kwartaal afdragen aan de Belastingdienst. Let wel op de Kleine Ondernemersregeling: moet je minder dan € 1883 aan btw per jaar betalen? Dan mag je de btw houden! Voldoet je ook aan de criteria voor ondernemers (vooral: spendeer je per jaar 1225 uur aan je webshop? Dat is 24 uur per week gemiddeld) dan verandert je belastingaangifte.
  4. Boekhouding. Ja, dat kan in een Excel-spreadsheet. Je moet bijhouden: wat verkoop je? Wat koop je zelf? Dat zijn je ingaande en uitgaande facturen. Daarnaast moet je per kwartaal de btw berekenen zodat je de Belastingdienst kunt betalen. Ook heb je jaarlijks een Resultaatrekening nodig: alle gemaakte omzet, min de kosten en afschrijvingen is de winst. Ten slotte heb je ook een jaarrekening nodig. Die pc of scanner bijvoorbeeld, gebruik je meerdere jaren, en moet je daarom anders verwerken: afschrijven. Maar als je net begint als ondernemer, gelden er speciale regelingen. Doe jezelf een groot plezier en neem een boekhouder, al is het maar om op te starten.
  5. Producten. Zonder assortiment geen webshop. Sieraden, onbeperkt 4G abonnementen, witgoed onderdelen, petjes of kattenkleding? Deze keuze is erg lastig. Kijk waar je passie ligt, waar je handel in ziet, waar je goed in bent en eventueel wat je vind dat er zou moeten veranderen in de wereld. (meer katten met petjes!) Lastig? Doe het dan andersom en begin met de doelgroep.
  6. Doelgroep. Mannen of vrouwen? Tieners? Babyboomers die graag zomers naar Zuid Frankrijk gaan? Bedenk welke doelgroep je goed kent of mee hebt gewerkt. Vraag je vervolgens af: waar geven die nou goed geld aan uit? Wat is voor hen belangrijk? Welke problemen proberen ze op te lossen? Waar halen ze plezier uit? Ben je begonnen met een product dan is het simpel: wie koopt mijn product? Dan kun je vervolgens bedenken hoe je ze gaat bereiken, verleiden en motiveren tot aankoop.

Dit zijn de zes dingen die je minimaal moet hebben om je eigen webshop te kunnen beginnen. Minimaal. Er komt nog een hele lading bovenop. In een normaal, groot bedrijf heb je voor alles een volledige afdeling, jij moet het zelf invullen. Dat zijn onder andere: magazijn (binnenkomende goederen, opslag, verzending van pakjes en goederen),  online marketing (SEO, SEA, Display, branding, e-mail, contentmarketing, Facebook, Instagram, Tiktok… etc) administratie (inkoop en verkoop buiten Nederland, AOV-verzekering, pensioenopbouw, salarisadministratie, investeringen, etc), personeel (freelancers, platforms, inhuurkrachten, contracten, ww-verzekeringen, online recruitment, etc), relatiebeheer (leveranciers, belangrijke klanten, affiliate marketing, platforms zoals bol.com en Amazon, ondernemersverenigingen, gemeente). Je weet nooit genoeg. De belangrijkste les om als ondernemer te leren? Weet wanneer je iets uit handen kunt geven. Zodat jij je kunt richten op datgene waar je goed in bent en leuk vindt.

Handen die een plan tekenen

Een eigen webshop beginnnen doe je het best aan de hand van een businessplan.

Aandachtspunten webwinkel starten

Wanneer je een eigen webwinkel start, dien je op verschillende aspecten te letten. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel mensen met een webwinkel. Dit maakt het lastig om je eigen webwinkel direct goed te positioneren. Hoe trek je potentiële klanten naar je webwinkel? Op welke manier onderscheid je je van anderen? En hoe verleid je je bezoekers tot een aankoop? Het is verstandig om vooraf een duidelijk plan te maken. In dit plan beschrijf je welke producten je aanbiedt, wie je doelgroep is en hoe je marketingcampagnes op gaat zetten. Marketing betekent simpelweg: je product naar de markt brengen. Dit maakt het makkelijker om een succesvolle webwinkel te ontwikkelen waarmee je aansluit bij je klanten! Bovenal is het belangrijk om klein te beginnen, maar groot te denken.

Tips voor een vliegende start van je eigen webwinkel:

  • Assortiment. Start met een klein assortiment, zodat je niet direct een grote voorraad aan hoeft te schaffen. Ook drop shipping kan een goed idee zijn in de beginfase: jij verkoopt en een leverancier doet vervolgens de levering.
  • SEO en contentmarketing. Voeg iedere week een leuke blog aan je website toe! Zo vergroot je de kans dat mensen bij je webwinkel terugkeren. Gebruik lange zoekwoorden (typisch drie woorden) als basis voor je tekst. Verwerk deze in de titel, kopjes, meta-description, alt-image tags van de afbeeldingen en interne links. Daarmee dwing je jezelf om die specifieke informatie te geven waar mensen ook naar zoeken. Koppel elk blog door naar een volgende stap: bekijk het product hier, like ons op Facebook, meld je aan voor de nieuwsbrief of probeer het zelf.
  • Get social. Deel eerst je webwinkel met vrienden en familie, zodat zij deze met hun vriendenkring kunnen delen. Het is een goedkope manier om bezoekers te trekken. Zorg dat je leert hoe je deze mensen tevreden krijgt. Lukt je dat? Dan zal jouw webshop weer worden aangeraden aan hun vrienden en familie. Lukt je dat niet? Dan is er echt werk aan de winkel, want dat betekent dat als je niet je dienstverlening verbetert, je altijd op zoek zal moeten gaan naar nieuwe klanten. En dan zul je nooit financieel onafhankelijk kunnen worden. Social media is niet anders dan de versterker van de positieve feedback die je webwinkel krijgt. Kijk, leuk kaartje van een tevreden klant! Of: Wat een lieve review kreeg ik van…. etc. Blijf je richten op die eerste groep vrienden en familie. Ben je onzeker over een product? Deel die onzekerheid!

Er is zoveel meer te vertellen. Geef in je reactie onderaan: wat zou je nog willen weten?

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

2 Reacties
  • Klaas van der Eems schreef:

    Voor beginners lijkt het me erg hoog gegrepen om Magento te gaan gebruiken. Er zijn tal van kant en klare oplossingen om zonder technische kennis een webshop te starten.

  • Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *