Hoe werkt contentmarketing in het MKB?
Contentmarketing is hot! Niet alleen grote bedrijven houden zich vaker met contentstrategieën bezig, ook voor het MKB biedt dit mogelijkheden. Door contentmarketing op een slimme manier in te zetten, komen klanten sneller in de volgende stap naar jouw einddoel: conversie. Daarnaast zorg je ook voor betrokkenheid en een optimale klantbeleving, waardoor klanten sneller terugkeren en jouw bedrijf actiever zullen promoten. In dit artikel krijg jij praktische tips om contentmarketing succesvol in te zetten voor jouw MKB-bedrijf.
Het is hot, maar voor het MKB kan contentmarketing lijken als weer het volgende ‘moetje in marketing’ waar marketingbureaus je van proberen te overtuigen. Er is al zoveel namelijk: reviewmarketing, facebookmarketing (en instagrammarketing natuurlijk), Youtube marketing, e-mailmarketing en influencer marketing. En nu dus content marketing: waarom zou je als MKB hiervoor kiezen?
Waarom contentmarketing voor het MKB? 3 goede redenen
Twijfel je of contentmarketing wel voor jouw klein bedrijf iets is? Hier drie goede redenen:
- Je klant wilt antwoorden. Bij elk product of dienst geldt: er is een behoefte waar de klant bewust van wordt, er zijn meerdere opties, hij kiest er eentje en kijkt daarna of de behoefte goed is vervuld. In elke stap, ook bij de aankoop van blik cola, heeft hij vragen. Bij cola gaat het om: is het blikje koud? Hebben ze diet coke? Wat is de prijs hier? Bij kleding gaat het om materiaal en productie (geen kinderarbeid?), bij een makelaar om de werkwijze en kosten… et cetera. De vraag die jij moet stellen: hoe ga ik antwoorden geven?
- Aandacht wordt schaars. Een dag heeft maar 24 uur. Daarvan kijken we steeds meer op schermpjes en ook steeds meer schermpjes tegelijkertijd, maar uiteindelijk is de hoeveelheid aandacht die we hebben, beperkt. Dat betekent dat je moet opvallen als bedrijf. Schreeuwreclames werken niet meer. Je moet laten zien dat jij waarde biedt, dat jouw producten goed passen bij hun problemen en dat jij je klanten snapt. Advertenties worden steeds meer geblokkeerd (ad blockers en NEE-NEE-stickers) of geskipt (van tv naar Netflix).
- Google én de bezoeker. In elke branche speelt Google een rol, soms een belachelijk grote rol (meer dan 90 procent van de vakanties begint met even googelen bijvoorbeeld). De tijden van ‘keywordstuffing’ en ‘linkspamming’ zijn voorbij: Google kijkt of jouw bedrijf goede content heeft die de moeite waard is. Biedt jouw website geen supercontent? Dan wordt je al niet eens getoond in de zoekresultaten. Je hebt kwalitatieve content nodig, die niet alleen Google tevreden stelt maar boven alles jouw bezoeker. Google ziet precies hoe jouw bezoekers reageren op jouw content door hun surfgedrag op Google.nl. Hoe snel duurt het voordat iemand weer wegklikt en terug gaat scrollen door de zoekresultaten?
Met deze drie redenen is contentmarketing voor het MKB een open deur: het is wat je klanten willen, het is wat nodig is voor jouw bedrijf en het is wat Google wilt. Dus vervolgens wil je weten: hoe dan?
Contentmarketing in het MKB: meer dan goede teksten alleen
Bij contentmarketing denken veel mensen aan blogberichten, landingspagina’s en downloads. Maar contentmarketing is bijvoorbeeld ook het creëren van toffe bedrijfsvideo’s, mooie afbeeldingen en infographics over producten en services, etc. Naast contentcreatie van tekst en beeld, gaat het ook over promotie en het achteraf analyseren. Je hebt als contentmarketeer ook kennis nodig van de inzet van marketingmiddelen zoals Google, Facebook, PR en je nieuwsbrief, en overweg kunnen met het CMS van je website en een marketingtool om e-mailadressen, reacties en contactverzoeken te vangen en meten. Lekker veel en divers, dat contentmarketing. Dus waar begin je?
Een goede contentstrategie als basis
Voordat je start met contentmarketing binnen je organisatie, is het belangrijk om een goede contentmarketingstrategie op te zetten. Een strategie is niks meer dan goed om je heen kijken, nadenken wat je wilt doen en vervolgens een werkbaar plan maken om daar te komen. Daarvoor moet je de volgende vragen beantwoorden:
- Welke markt zit je? Wat zijn de trends en ontwikkelingen?
- Wie je doelgroep? Welke kanalen gebruiken ze? Wat zijn hun verwachtingen, problemen en behoeften?
- Wat wil jij bij die doelgroep bereiken? In termen als bereik, omzet en interactie?
- Hoe ziet de customer journey eruit: hoe gaat jouw doelgroep van potentiële klant naar tevreden klant? Welke kanalen spelen een rol? Welke stappen zijn er?
- Welke content is er nodig per stap? Hoe breng je je doelgroep naar de volgende stap? Via welk kanaal breng je welke boodschap? Ga je adverteren voor promotie? Of kies je voor SEO?
- Welke kanalen gebruik je? Hoe zet je die in? Past dat bij wat je nodig hebt? Wat moet je doen?
- Welke tijd en welk budget heb je beschikbaar?
- Beschikken jouw mensen over de skills die nodig zijn? Hoe ga je ze daar naar toe brengen? Welke opleiding of cursus hebben ze nodig?
- Hoe ga je de content creëren? Zelf? Of ga je je contentmarketing uitbesteden aan een freelancer, marketingbedrijf of gerichte contentmarketingbedrijf?
- Hoe ga je je inspanningen meten? Kijk je alleen naar het effect op je omzet en bereik of ook naar de kwaliteit van je content en het proces van promotie en creëren?
Bij het stellen van deze vragen, komen allerlei nieuwe vragen bovendrijven. Je ontdekt dat er al maanden niemand meer iets op Twitter zet. Dat je de toegang kwijt bent geraakt toen de stagiaire vertrok. Dat eigenlijk jullie hele website verouderd is, niet alleen de teksten maar ook de marketing erachter. Breng al die zaken in kaart, en scheid projecten van doorlopende werkzaamheden. Als MKB-bedrijf moet je gewoon je kanalen al kwalitatief inzetten om jouw bedrijf goed in de markt te zetten en jouw doelgroep adequaat aan te spreken. Zit je nog niet op het gewenste niveau, focus dan daar éérst op. Daarna kun je pas aan de gang met marketingcampagnes.
Juist in het MKB: overzicht en focus met deze 5 tips
Vaak heeft een MKB-bedrijf maar één persoon voor ongeveer alles wat promotie inhoudt: de website, brochures, teksten schrijven, video’s editten, evenementen voorbereiden, de pers te woord staan, de strategie bepalen en als de collega’s van verkoop ziek zijn: even bijspringen. Dat maakt het toepassen van contentmarketing en eigenlijk iedere vorm van marketing, buitengewoon lastig. Hoe houd je grip? Een paar praktische tips uit de praktijk voor de beginnende MKB-contentmarketeer op zoek naar houvast:
- Breng je werk in kaart. Welke zaken staan vast zoals evenementen en klantdagen? Hoeveel voorbereiding is er nodig? Welke periodieken uitgaven doe je? Wat zijn je drukke maanden? Wanneer heeft de verkoopafdeling extra handjes nodig: tijdens de drukte of in de vakanties? Hiermee krijg je inzicht in je tijd.
- Bepaal het percentage ad hoc. ‘Even een klusje tussendoor voor de directeur’ hóórt bij jouw werk. Maar het verstoort wel, als je er geen rekening meehoudt. Bepaal daarom hoe veel werk je ongevraagd op je bordje krijgt. Hoeveel verzoeken moet je afhandelen? Wat doe je allemaal ad hoc?
- Je taken opsommen. Met het in kaart brengen van je werk en het percentage ad hoc bepalen, weet je uiteindelijk hoeveel beschikbare tijd je hebt om je ‘eigen werk’ te doen. Maak nu een lijst van werkzaamheden die je dan zou moeten / willen / kunnen doen. Dat kan een vrij lange lijst zijn, dus neem er je tijd voor.
- Prioriteer. Wat is de hoofdopdracht van de eigenaar of directeur? Waar wordt jij op afgerekend aan het einde van het jaar? Wat moet jij draaiend houden? Dat zijn belangrijke taken waar je tijd voor moet inplannen, want dat zijn de dingen die tellen. Je zult zien dat je ook taken hebt waar je eigenlijk niet voor beloond wordt: die komen lager op je prioriteitenlijst. Daar zeg je nee tegen, dat leg je bij je collega neer of de stagiaire-begeleider (niet de stagiaire, de begeleider), daarvan zeg je: dat helpt ons niet verder.
- Vergeet de voorwaarden niet. Om jouw werk optimaal te kunnen doen, moet je ook kennis van zaken hebben en ervaring hebben opgebouwd. Ga jij in december dat nieuwe marketingmiddel inzetten voor die grote campagne, dan moet je dat marketingmiddel al goed begrijpen en kunnen inzetten. Uiteindelijk moet jij als marketingspecialist ook groeien in je rol, en daarvoor heeft ieder bedrijf ook budget opgenomen. Maak daar aanspraak op! Zeker in het nieuwe vakgebied van contentmarketing blijven ontwikkelingen zich opvolgen.
Contentmarketing uitbesteden?
Overtuigd van de kracht van contentmarketing maar niet zeker over de invulling? Bloeise ondersteunt bedrijven met het opzetten van een contentstrategie, het maken van kwalitatieve content (variërend van SEO-teksten tot interviews) en terugkerende regelmatige content. Neem contact op om de mogelijkheden voor jouw bespreken.
Reacties